Na podstawie  art. 20 ust. 3  ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( tj. Dz. U. z 2016 r.  poz. 446) Przewodniczący Rady zwołuje  XXII nadzwyczajną  sesję Rady Gminy Rzekuń, która odbędzie się w dniu 11 października 2016 r. (wtorek) o godz. 9:00.
Sesja odbędzie się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Rzekuniu przy ul. Kościuszki 33, pok. 201, z proponowanym porządkiem obrad:

1. Otwarcie sesji, stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Przyjęcie protokołu nr XXI/2016 z sesji Rady Gminy Rzekuń.
3. Sprawozdanie Wójta Gminy z prac pomiędzy sesjami.
4. Sprawozdanie Przewodniczącego Rady z prac pomiędzy sesjami.
5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia opinii o wyznaczeniu aglomeracji Ostrołęka.
6. Interpelacje, zapytania Państwa Radnych i Sołtysów.
7. Odpowiedzi na interpelacje, zapytania Państwa Radnych i Sołtysów.
8. Wolne wnioski i informacje.
9. Zakończenie obrad.

Edward Gryczka

Przewodniczący Rady


Projekt protokołu nr XXI/2016 protok_____21_09_09_2016.pdf

Protokół nr XXI/2016
z XXI zwyczajnej sesji Rady Gminy Rzekuń
w dniu 9 września 2016 roku
Pan Edward Gryczka- Przewodniczący Rady- otworzył XXI zwyczajną sesję Rady Gminy Rzekuń
w dniu 9 września 2016 roku. Powitał serdecznie Państwa Radnych, Sołtysów, zaproszonych Gości,
mieszkańców Gminy, media lokalne. Powita} pana Wójta Gminy, Panią Skarbnik, pracownika
Urzędu Gminy. Stwierdził, że zgodnie z listą otkcności w obradach sesji uczestniczy 14 Radnych,
co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 Radnych stanowi quorum pozwalające do
podejmowania prawomocnych decyzji.
Pan Edward Gryczka- Przewodniczący Rady- zakomunikował,
porządek obrad wraz z zawiadomieniem na dzisiejszą sesję.
że Państwo Radni otrzymali
Pan Edward Gryczka- Przewodniczący Rady- zapytał czy są uwagi do porządku obrad? Proszę pan
Wójt.
Pan Stanisław Godzina- Wójt - Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, po ogłoszeniu terminu sesji.
Pan Edward Gryczka- Przewodniczący Rady- panie Wójcie, pytałem czy są uwagi do porządku
obrad?
Pan Stanisław Godzina- Wójt — tak Panie Przew(Miniczący, wniosek do porządku obrad:
„ Działając na podstawie art. 20 ust. 1 a ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym
( tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 446 ) wnioskuję, aby wprowadzić do porządku obrad XXI zwyczajnej
sesji Rady Gminy Rzekuń zwołanej na dzień 9 września 2016 r. następujące projekty uchwał:
1. w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2016-2025,
2. w sprawie zmian w budżecie gminy Rzekuń na 2016 rok.
Proponuję je ftpowiednio jako punkt 8 i 9.
Pozostałe punkty ulegają przesunięciu 0 1 w dół". Panie Przewodniczący chciałbym uzasadnić mój
wniosek
Pan Edward Gryczka Przewodniczący Rady- panie Wójcie.
1

Pan Stanisław Godzina- Wójt Panie Przewodniczący, proszę mi nie odmawiać. Zwyczajowo jest
to przyjęte, uzasadnienia mojego wniosku.
Pan Edward Gryczka- Przewodniczący Rady-
proszę bardzo. Przepraszam wycofuje się z tego,
proszę uzasadnić.
Pan Stanisław Wójt
należyty.
to proszę w takim razie prowadzić obrady, by miały one przebieg
Pan Edward Gryczka Przewodniczący Rady- proszę nie czynić uwag Przewodniczącemu.
Pan Stanisław Godzina- Wójt — każdy wniosek ma mieć uzasadnienie. Szanowni Państwo,
ogłoszeniu terminu sesji zwyczajnej, dostaliśmy jako Urząd dwa dni na przygotowanie projektów
uchwah Jest to bardzo krótki czas, w związku z czym nie zdążyliśmy przygotować uchwały
zmieniającej budżet. Ponadto, w tak zwanym międzyczasie, pojawiły się nowe okoliczności
warunkujące konieczność dokonania zmian w budżecie gminy. Mając do wyboru dwie możliwości
albo wprowadzenie tego projektu uchwały na dzisiejszej sesji, albo zwołania z mojej inicjatywy
sesji nadzwyczajnej ( do czego mam prawo). To generowałoby dodatkowe koszty. Postanowiłem
spotkać się z Panem Przewodniczącym i Przewodniczącymi Komisji.
Pan Edward Gryczka- Przewodniczący Rady- panie Wójcie do porządku,
uzasadnienie. Jeszcze raz wzywam pana do uzasadnienia merytorycznego.
bo to nie jest
Pan Stanisław Godzina- Wójt — to jest merytoryczne uzasadnienie. We wtorek odbyło się takie
spotkanie, na którym ustalono, że nie będę zwoływał sesji nadzwyczajnej.
Pan Edward Gryczka- Przewodniczący Rady- panie Wójcie, jeszcze raz,
uzasadnienia. Proszę uzasadniać uchwały.
ja nie widzę tu
Pan Stanisław Godzina- Wójt — wyjaśniłem jaka była przyczyna, a teraz będę uzasadnia} jakie są
główne założenia projektu uchwały. Proszę Państwa, do 15 września możemy złożyć wniosek o
dofinansowanie na przebudowę drogi Jana Pawła II i Miłą w Rzekuniu. Kosztorys opiewa na kwotę
około 1 mln 300 tys zł. Dofinansowanie może być do kwoty 50 %, mamy tez partnera do tego
Starostwo Powiatowe, które zadeklarowało dołożyć nam kwotę 350 tys zh W związku z tyrn
2

konieczna jest zmiana nazwy zadania, które jest zapisane w budżecie gminy Rzekuń. Drugie bardzo
ważne zadanie proszę Państwa, to jest wvrowadzenie trzech zadań tzw. miejsc integracji, mamy
składać wnioski do Lokalnej Grupy Działania „Zaścianek Mazowsza". Proponuje wprowadzenie do
budżetu, na każde z tych zadań możemy otrzymać 80 tys. zł, w miejscowościach: Rozwory, Zabiele
i Dzbenin. Następne bardzo ważne zadanie to jest proszę państwa dofinansowanie, ze zmianą
nazwy zadania- budowa świetlicy w Ławach. Została ustalona działka do zakupu w Ławach,
odpowiednio powołana komisja wynegocjowała warunki zakupu, w związku z tym, żeby dokonać
tego zakupu, należy dokonać zmiany w budżecie gminy. Kolejna kwestią jest rozpoczęta budowa
wodociągu w Zabielu. W zasadzie skończyły się już środki, wymaga to dofinansowania
tys. złotych. W innym przypadku, przebudowa zostanie przerwana i zostanie połączony z tyrn
istniejącym. Następnie proszę Państwa, mamy duże zadania do wykonania w kawach, budowa
kanalizacji- to jest odcinek, którego wartość kosztorysowa wynosi 900 tys. zł i tutaj to zadanie
dofinansowujemy, żeby można było jeszcze w tym roku ogłosić przetarg. Zostały nam jeszcze,
proszę Państwa, dwa odcinki oświetlania ulicznego, na które zabrano Tak jak
powiedziałem dofinansowanie na tym etapie dawałoby możliwość jeszcze ich wykonania.
Pan Edward Gryczka- Przewodniczący Rady- przepraszam, muszę wejść w słowo panie Wójcie. Ja
bym to tak widział, abyśmy przyjęli porządek obrad. Jak będzie w tym punkcie, to pan Wójt będzie
uzasadnia}.
Pan Stanisław Godzina- Wójt — kończę Panie Przewodniczący. Nie czytam tej uchwały, w
zasadzie, powinienem cały projekt tu przedstawić. Nie przedstawiam go całego, ponieważ zajęłoby
to bardzo dużo czasu. Mówię tylko o sprawach najważniejszych, propozycji w projekcie uchwały
jest 50. mówię tylko o tych najważniejszych. Ostatnią rzeczą, o której chciałem powiedzieć to jest
dofinansowanie rozbudowy i modernizacji naszych gminnych sieci wodociągowych kwotą 150 tys.
z}. To są te główne czynniki, które wpłynęły na to że składam w dzisiejszym dniu projekt. Dziękuję.
Pan Edward Gryczka- Przewodniczący Rady- dziękuję, chciałbym tylko Państwu przypomnieć, że
Urząd miał naprawdę bardzo dużo czasu, zmian w budżecie nie byko od 9 maja. Zadne zmiany nie
były dokonywane, także nie jest to prawdą.
Pan Wójt chciał jeszcze zabrać głos.
Pan Edward Gryczka- Przewodniczący Rady- podda} pod głosowanie wniosek zgłoszony przez
3

Materiały na sesję:

projekt_uchwa__y_w_sprawie_wyra__enia_opinii_o_wyznaczeniu_aglomeracji_Ostro____ka.pdf

UCHWAŁA NR —
RADY GMINY RZEKUŃ
z dnia 5 października 2016 r.
w sprawie wyrażenia opinii o wyznaczeniu aglomeracji Ostrołęka
Na podstawie art.18 ust. I ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U.
z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) Oraz art.43 ust. 2b ustawy z dnia 1 8 lipca 2001 r. Prawo wodne ( t.j.
Dz.U. z 2015 r. poz. 469 z późn. zm.) Rada Gminy Rzekuń uchwala, co następuje:
Wyraża się pozytywną opinię 0 wyznaczeniu aglomeracji Ostrołęka o równoważnej liczbie
mieszkańców 83 268, położonej na terenie miasta Ostrołęki, gminy Rzekuń, gminy Olszewo —Borki
i gminy Lelis, z oczyszczalnią ścieków komunalnych zlokalizowaną w Ostrołęce, w skład której
wchodzą: Miasto Ostrołęka, z Gminy Rzekuń miejscowości: Rzekuń, Czarnowiec, Laskowiec,
Tobolice, Teodorowo, Nowa Wieś Wschodnia, Lawy, Goworki, z Gminy Olszewo — Borki
miejscowości: Olszewo- Borki, Grabowo, Drężewo, Kruki, Zabrodzie, Antonie, Białobrzeg-
Bliższy, Łazy, Nakły oraz z Gminy Lelis miejscowości: Łęg Przedmiejski, Gnaty, Łęg Starościński,
Siemnocha, Białobiel.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Rzekuń.
Uchwała wchodzi w Życie z dniem podpisania.
ld: DF4E5A31-E5BD-4D7D-AF53-E7C65EB6BF38. Projekt
Strona I


UZASADNIENIE
do projektu uchwały Rady Gminy Rzekuń
w sprawie wyrażenia opinii o wyznaczeniu aglomeracji Ostrołęka
Pismem z 26 czerwca 2014 r. Prezydent Miasta Ostrołęki reprezentowany przez pełnomocnika -
Panią Elizę Dąbkowską zwrócił się do Marszałka Województwa Mazowieckiego w Warszawie o
wyznaczenie nowej aglomeracji Ostrołęka, dołączając propozycję planu aglomeracji. Propozycja
zmiany aglomeracji Ostrołęka została podyktowana uwzględnieniem zrealizowanych inwestycji w
zakresie gospodarki ściekowej oraz uaktualnieniem wielkości aglomeracji wyrażonej RLM
/Rzeczywista Liczba Mieszkańców/
Podczas weryfikacji propozycji planu aglomeracji Ostrołęka ustalono, Że dotychczas na terenie
aglomeracji wybudowano 265,78 km sieci kanalizacyjnej, z której korzysta 58.884 mieszkańców
aglomeracji oraz 2.908 osób czasowo przebywających w granicach aglomeracji. Odprowadzane są
Ścieki przemysłowe o ładunku równym 18.795 RLM. W aglomeracji Ostrołęka planowane jest
wybudowanie sieci kanalizacyjnej o długości 13,08 km, z której korzystać będzie 1.609
mieszkańców aglomeracji - na obszarach o minimalnym wskaźniku koncentracji 120 osób na I km
planowanej do budowy sieci kanalizacyjnej i 6,74 km sieci, z której korzystać będzie 762
mieszkańców aglomeracji - na obszarach o minimalnym wskaźniku koncentracji 90 osób na I km
planowanej do budowy sieci kanalizacyjnej, natomiast 310 mieszkańców aglomeracji Ostrołęka nie
będzie objętych zbiorczym systemem kanalizacji sanitarnej.
W związku z powyższym wskaźnik koncentracji, obliczany na podstawie przewidywanej do
obsługi przez budowany system kanalizacji zbiorczej liczby mieszkańców aglomeracji
i niezbędnej do realizacji długości sieci kanalizacyjnej, wynosi dla obszaru aglomeracji Ostrołęka
znajdującego się poza terenami objętymi obszarowymi formami ochrony przyrody 123 osoby na 1
km sieci projektowanej, a dla obszaru znajdującego się na terenie objętym formami ochrony
przyrody-113 osób na I km planowanej sieci i jest wyższy niż wskaźnik
określony w S 3 ust. 4 i 6 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 22 lipca 2014 r. w sprawie
sposobu wyznaczania obszaru i granic aglomeracji tj. odpowiednio 120 i 90 mieszkańcÓw na I km
sieci. Aglomeracja Ostrołęka położona jest częściowo w granicach Obszarów Natura 2000 Dolina
Dolnej Narwi PLB 140014 i Dolina Omulwi i Płodownicy PLB 140005.
Na terenie aglomeracji Ostrołęka powstają Ścieki komunalne w średniej ilości 9.969,3 m3 na
dobę, zawierające m.in. azot ogólny, fosfor oraz zawiesinę ogólną.
ld: DF4E5A31-E5BD-4D7D-AF53.E7C65EB6BF38. Projekt

legenda.pdf

ałącznik
do Uchwały Nr
ady Gminy Rzekuń
dnia .
OBSZAR I GRANICE AGLOMERACJI OSTROŁĘKA
Mapa w skali 1 : 25 000
OBJAŚNIENIA ZNAKÓW
Oczyszczalnia Ścieków komunalnych
Granica aglomeracji OSTROŁĘKA przebiegająca wzdłuż
zewnętrznych granic skanalizowanych działek
budowlanych
Granice administracyjne
Granica obszarów Natura 2000 Dolina Dolnej Narwi
PLB140014i Doliny Omulwi i PłOdowniCY PLB140005
Szkic położenia arkuszy:
3
4
2
5

propozycja_planu_aglomeracji.pdf

mapa.pdf

AGLOMERACJA
S Gmina
Olszewo-Borki
OSTROŁĘKA
Gmina
Lelis
Miasto
Ostrołęka
Wsch
Gmina
Rzekuń
LEGENDA:
PROJEKT ZMAW WASTA
ORAZ GWN : RZEKUŃ, BOR", LELIS
1 : 25000 | 31.08.2016 r.
EL-GR

mapy_szczeg____owe.pdf

projket_uchwa__y_Sejmiku.pdf

Załącznik do uchwały nr
Zarządu Województwa
Mazowasiego z dnia
Uchwała nr
Sejmiku Województwa Mazowieckiego
„ 2016 r.
Załącznik
do Uchwały Nr
Rady Gminy Rzekuń
z dnia —
z dnia
2016 r.
w sprawie likwidacji dotychczasowej aglomeracji Ostrołęka oraz wyznaczenia
nowej aglomeracji Ostrołęka
Na podstawie art. 18 pkt 1 usta" z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa
(Dz. U. z 2016 r. poz. 486), w związku z art. 43 ust. 2a ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo
wodne (Dz. U. z 2015 r. poz. 469, 1590, 1642 i 2295 oraz z 2016 r. poz. 352 i 1250) oraz art.
22 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy Prawo wodne oraz niektórych
innych ustaw (Dz. U. poz. 159 oraz z 2014 r. poz. 850) — uchwala się, co następuje:
Sł.
Likwiduje się aglomerację Ostrołęka o równowa2nej liczbie mieszkańców 150 000,
170 Wojewody Mazowieckiego z dnia
wyznaczoną rozporządzeniem nr
28 października 2005 r. w sprawie wyznaczenia aglomeracji Ostrołęka (Dz. urz. Woj. Maz.
z 2005 r. poz. 8131).
1. Wyznacza się aglomerację Ostrołęka o równoważnej liczbie mieszkańców 83 268,
położoną na terenie miasta Ostrołęka, gminy Rzekuń, gminy Olszewo-Borki i gminy Lelis,
z oczyszczalnią ścieków komunalnych zlokalizowaną w Ostrołęce.
2. W skład aglomeracji Ostrołęka wchodzą: Ostrołęka, z gminy Rzekuń: Rzekuń,
Czarnowiec, Laskowiec, Totx)lice, Tecx30rowo, Nowa WłeŚ Wschodnia, Ławy, Goworki,
z gminy Olszewo-Borki: Olszewo-Borki, Grabowo, Dreżewo, Kruki, Zabrcxizie, Antonie,
Białobrzeg-Bli2szy, Łazy, Nakły, z gminy Lelis: Łęg Przedmiejski, Gnaty, Łęg Starościński,
Siemnocha, Białobiel.
3. Obszar i granice aglomeracji Ostrołęka, 0 której mowa w ust 1, określa mapa
w skali 1:25 000, stanowiąca załącznik do uchwały.
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Województwa Mazowieckiego.
Uchwała wchodzi w Życie po 14 dni dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Mazowieckiego.


UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 43 ust. 2a ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. prawo wodne (Dz. U. z 2015 r. poz.
469, z późn. zm.), sejmik województwa wyznacza aglomeracje w drodze uchwały,
po uzgodnieniu z właściwym dyrektorem regionalnego zarządu gospodarki wodnej
i właściwym regionalnym dyrektorem ochrony środowiska oraz po zasięgnięciu opinii
zainteresowanych gmin.
Niniejsza uchwała była poprzedzona rozporządzeniem nr 170 Wojewody
z dnia 28 października 2005 r. w sprawie wyznaczenia aglomeracji Ostrołęka (Dz. urz. Woj.
Maz. z 2005 r. poz. 8131). Powyższym rozporządzeniem wyznaczono ww. aglomerację
o równoważnej liczbie mieszkańców 150 000.
Zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy Prawo wodne oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. poz. 159 z późn. zm.), aglomerację wyznaczoną
przed dniem 15 listopada 2008 r. sejmik województwa może zlikwidować w drodze uchwały.
Natomiast w myśl art. 22 ust. 3 cyt. ustawy z dniem likwidacji aglomeracji traci moc akt
prawa miejscowego, którym ta aglomeracja została wyznaczona. W związku z powyższym,
niniejszą uchwałą zlikwidowano aglomerację Ostrołęka o równoważnej liczbie mieszkańców
150 000, a zatem z dniem jej likwidacji traci moc akt prawa miejscowego, tj. rozporządzenie
nr 170 Wojewody Mazowieckiego z dnia 28 października 2005 r. w sprawie wyznaczenia
aglomeracji Ostrołęka (Dz. Urz. Woj. Maz z 2005 r. poz. 8131).
Prezydent Ostrołęki reprezentowany przez pełnomocnika — Elizę Dąbkowską, pismem
z 26 czerwca 2014 r., uzupełnionym pismami z 22 2016 r. i 30 września 2016 r.,
zwrócił się o wyznaczenie nowej aglomeracji Ostrołęka, dołączając propozycję planu
aglomeracji. Zmiana aglomeracji Ostrołęka spowodowana jest uwzględnieniem
zrealizowanych inwestycji w zakresie gospodarki ściekowej oraz uaktualnieniem wielkości
aglomeracji wyrażonej RLM.
Podczas weryfikacji propozycji planu aglomeracji Ostrołęka ustalono, że dotychczas na
terenie aglomeracji wybudowano 265,78 km sieci kanalizacyjnej, z której korzysta 58 884.
aglomeracji, 2 908 osób czasowo przebywających w granicach aglomeracji i
Odprowadzane są ścieki przemysłowe o ładunku równym 18 795 RLM. W aglomeracji
Ostrołęka planowane jest wybudowanie sieci kanalizacyjną o długości 13,08 km, z której
korzystać będzie 1 609. mieszkańców aglomeracji — na obszarach o minimalnym wskaźniku
koncentracji 120 osób na 1 km planowanej do budo" sieci kanalizacyjnej, i 6,74 km sieci,
z której korzystać 762. mieszkańców aglomeracji — na obszarach o minimalnym
wskaźniku koncentracji 90 osób na 1 km planowanej do budowy kanalizacyjnej.
Natomiast 310. mieszkańców aglomeracji Ostrołęka nie będzie objętych zbiorczym
systemem kanalizacji sanitarnej.
W związku z powyžszym wskaźnik koncentracji, obliczany na podstawie przewidywanej do
obsługi przez budowany system kanalizacji zbiorczej liczby aglomeracji
i niezbędnej do realizacji długości sieci kanalizacyjnej, wynosi dla obszaru aglomeracji
Ostrołęka znajdującego się poza terenami objętymi obszarowymi formami ochrony przyrody
123 osoby na 1 km sieci projektowanej, a dla obszaru znajdującego się na terenie objętym
formami ochrony przyrody — 113 osób na 1 km planowanej sieci i jest wyższy niż wskaźnik
określony w S 3 ust. 4 i 6 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia22 lipca 2014 r.
w sprawie sposobu wyznaczania obszaru i granic aglomeracji (Dz. U. poz. 995),
tj. odpowiednio 120 i 90 mieszkańców na 1 km sieci. Aglomeracja Ostrołęka położona
częściowo w granicach obszarów Natura 2000 Dolina Dolnej Narwi PLB 140014 i Dolina
Omulwi i Płodownicy PLB 140005.
Na terenie aglomeracji Ostrołęka powstają ścieki komunalne w 9 969,3 m' na
dobę, zawierające m.in. azot ogólny, fosfor oraz zawiesinę ogólną.
Przyjęta w uchwale równoważna liczba mieszkańców na obszarze aglomeracji obejmuje:
61 565 RLM pochodzących mieszkańców aglomeracji, 2 908 RLM pochodzących cd osób
czasowo przebyvuających na terenie aglomeracji i 18 795 RLM z przemysłu. Planowany
procent skanalizowania aglomeracji wynosi 99,6.
Zweryfikowany projekt planu aglomeracji przedłożono do uzgodnienia Dyrektorowi
Regionalnąo Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie i Regionalnemu Dyrektorowi

 

Historia zmian

4148 Dodanie XXII sesja Rady Gminy Rzekuń 11.10.2016 r. z 19-06-2023 13:41:28 dokonane przez Tomasz Majewski
Zmiany
  1. Tytuł informacji
  2. Alias
  3. Tekst wstępny
  4. Tekst
  5. Stan
  6. Kategoria
  7. Data utworzenia
  8. Autor
  9. Inny autor
  10. Data modyfikacji
  11. Autor modyfikacji
  12. Data opublikowania
  13. Dostęp
Funkcje Biuletynu informacji Publicznej kontrolowane są przez pakiet rozszerzeń JooBIP 0.11.2