Podgląd wersji #6

# Nazwa pola Wartość Poprzednia wartość
1Tytuł informacjiFundusz sołecki - informacjeFundusz sołecki - informacje
2Aliasfundusz-solecki-informacjefundusz-solecki-informacje
3Tekst wstępny


  

    Fundusz sołecki to środki finansowe wyodrębnione w budżecie danej gminy, które są  przewidziane dla  poszczególnych sołectw na wykonanie przedsięwzięć służących poprawie warunków ich życia. Trzeba więc przy ich wydatkowaniu kierować się zasadą oszczędności, gospodarności i celowości. Ich uruchomienie i wydatkowanie musi się przy tym odbywać według wymogów formalnych zawartych w ustawie z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 poz. 301). Przedsięwzięcia wskazane przez mieszkańców konkretnego sołectwa do sfinansowania z funduszu nie mogą być jednak dowolne. Muszą odpowiadać warunkom i wymogom formalnym, które zostały określone w ustawie o funduszu sołeckim i w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2023 r poz. 40 ze zm.). To powoduje, że fundusz sołecki musi podlegać takim samym rygorom, określonym w ustawie o finansach publicznych, jakim podlegają zwyczajne środki w budżecie gminy. 


  

    Fundusz sołecki to środki finansowe wyodrębnione w budżecie danej gminy, które są  przewidziane dla  poszczególnych sołectw na wykonanie przedsięwzięć służących poprawie warunków ich życia. Trzeba więc przy ich wydatkowaniu kierować się zasadą oszczędności, gospodarności i celowości. Ich uruchomienie i wydatkowanie musi się przy tym odbywać według wymogów formalnych zawartych w ustawie z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 poz. 301). Przedsięwzięcia wskazane przez mieszkańców konkretnego sołectwa do sfinansowania z funduszu nie mogą być jednak dowolne. Muszą odpowiadać warunkom i wymogom formalnym, które zostały określone w ustawie o funduszu sołeckim i w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2023 r poz. 40 ze zm.). To powoduje, że fundusz sołecki musi podlegać takim samym rygorom, określonym w ustawie o finansach publicznych, jakim podlegają zwyczajne środki w budżecie gminy. 

4Tekst


Aby fundusz sołecki faktycznie został zrealizowany w konkretnym sołectwie, powinny być podjęte następujące działania:

a) Przyjęcie przez radę gminy uchwały o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego
Rada Gminy podejmę uchwałę do 31 marca o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego. Ma ona charakter permanentny, tzn. obowiązuje w kolejnych latach budżetowych, do czasu podjęcia uchwały przez Radę Gminy o nie wyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego. 
Jeśli Gmina nie chce wyodrębnić funduszu sołeckiego, to co roku musi podejmować uchwalę o jego nieutworzeniu.
b) Wyliczenie przez Wójta Gminny środków jakie będą przysługiwały poszczególnym sołectwom
Jeżeli w  gminie został wyodrębniony fundusz sołecki kolejną ważną datą jest 31 lipca. To do tego dnia Wójt Gminy musi przekazać sołtysom informację na temat wysokości    
środków na każde sołectwo. Informacja o dokładnej kwocie powinna dotrzeć do sołtysów najpóźniej do 31 lipca każdego roku.
c) Przygotowanie zebrania wiejskiego i poinformowanie o nim mieszkańców
Sołtys wiedząc jaką kwotę sołectwo ma do dyspozycji powinien najpóźniej do 30 września zwołać zebranie wiejskie, podczas którego mieszkańcy zdecydują na co wydać 
pieniądze  z funduszu sołeckiego. 
d) Zebranie wiejskie
O przeznaczeniu środków z funduszu sołeckiego decyduje zebranie wiejskie. O tym kto może wziąć w nim udział i jakie inne warunki muszą być zapewnione, aby decyzje były    
ważne mówi statut sołectwa. A zatem to zebranie wiejskie podejmuje decyzję, a sołtys jest organem wykonawczym. Ustawa mówi, że propozycję wniosku do dyskusji mogą złożyć:
        - Sołtys;
        - Rada sołecka;
        - 15 dorosłych mieszkańców sołectwa.
Zwołując zebranie należy przestrzegać tego, co zapisano w statucie (na ile dni przed zebraniem poinformować mieszkańców, w jaki sposób itp.), w jaki sposób zebranie   
powinno przebiegać (porządek obrad), w jaki sposób powinno być udokumentowane (protokół z zebrania, lista obecności) oraz jakie czynności sołtys podejmuje po zebraniu 
(np. terminowe przekazanie uchwał oraz protokołu z zebrania wójtowi).
Nieprzestrzeganie tych warunków może spowodować unieważnienie podjętych uchwał zebrania wiejskiego. W konsekwencji przepadnie możliwość sfinansowania działań, które 
mieszkańcy wybrali.
Aby wniosek do funduszu sołeckiego mógł być zrealizowany, musi spełniać trzy warunki, które trzeba wziąć pod uwagę podczas dyskusji i planowania wniosku:
        - przedsięwzięcia  powinny mieścić się w katalogu zadań własnych gminy;
        - powinny być zgodne ze strategią rozwoju;
        - powinny służyć poprawie warunków życia mieszkańców.
e) Przedłożenie wniosku sołectwa do Wójta Gminy
Wniosek należy bezwzględnie złożyć Wójtowi najpóźniej do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy. Złożony później nie będzie ważny. Termin ten jest ustawowo  
nieprzekraczalny. Złożenie Wniosku choćby o dzień później jest równoznaczne z utraceniem przez sołectwo kwoty przysługującej mu na przyszły rok z puli funduszu. 
Do wniosku należy załączyć:
       - protokół zebrania wiejskiego;
       - listę obecności z zebrania wiejskiego;
       - uchwałę zebrania wiejskiego w sprawie uchwalenia Wniosku o przyznanie środków funduszu sołeckiego;
       - inne dokumenty, np.: deklarację mieszkańców z podaniem imion i nazwisk oraz podpisami o wykonaniu nieodpłatnym prac porządkowych, itd.
Następnie, licząc od daty otrzymania Wniosku złożonego przez sołectwo, Wójt ma 7 dni na jego odrzucenie, gdyby wniosek nie spełniał choćby jednego z warunków 
albo formalnych wymogów ustawowych, jednocześnie informując o tym sołtysa.
         Sołtys może w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa powyżej, podtrzymać wniosek niespełniający warunków albo formalnych wymogów ustawowych, 
kierując go do Rady Gminy za pośrednictwem Wójta Gminy.
         Ustawa o funduszu sołeckim daje sołectwu możliwość poprawienia wadliwego Wniosku, ale złożonego w nieprzekraczalnym terminie, czyli do dnia 30 września. Na podstawie    
przepisu art. 5 ust. 7 i 8 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 poz. 301) ponowny wniosek musi być uchwalony i złożony Radzie Gminy 
za pośrednictwem Wójta w terminie zaledwie 7 dni od odrzucenia pierwszego Wniosku. 
         W przypadku podtrzymania wniosku przez sołtysa, Rada Gminy rozpatruje ten wniosek w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. W przypadku ponownie uchwalonego wniosku, 
Rada Gminy rozpatruje ten wniosek w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania.
Uchwalając budżet, Rada Gminy odrzuca wniosek sołectwa, w przypadku gdy zamierzone przedsięwzięcia nie spełniają warunków albo formalnych wymogów ustawowych.
f) Uchwalony wniosek, który spełnił wymagania, musi zostać wprowadzony do budżetu. Budżet uchwala Rada Gminy w kolejnych miesiącach   
        Rada Gminy podejmuje uchwałę o włączeniu przedsięwzięć finansowanych ze środków funduszu sołeckiego do budżetu gminy w oparciu o wymienione już wcześniej kryteria:
        - wnioskowane przedsięwzięcia mieszczą się w katalogu zadań własnych gminy;
        - są zgodne ze strategią rozwoju;
        - służą poprawie warunków życia mieszkańców.
g) Realizacja zadań z funduszu sołeckiego przyjętych w budżecie gminy
        Zadania ze środków funduszu sołeckiego realizowane są zgodnie z opisem we wniosku. Fundusz sołecki jest częścią budżetu gminy, za którego wykonanie odpowiedzialny jest
Wójt Gminy.
h)  Zmiana  zadań z funduszu sołeckiego przyjętych w budżecie gminy
        Sołectwo w trakcie roku budżetowego i nie później niż do 31 października danego roku budżetowego może złożyć do Wójta Gminy wniosek o zmianę przedsięwzięć lub ich zakresu  przewidzianych do realizacji w ramach funduszu. Wniosek nie może przekroczyć środków przyznanych pierwotnie w uchwale budżetowej. 
        Sołectwo chcąc zmienić przyjęte przedsięwzięcia bądź ich zakres jest zobligowane do zachowania całej procedury dotyczącej uchwalania i złożenia wniosku. 
Niewykorzystane w roku budżetowym środki funduszu sołeckiego wygasają z upływem roku.

Druki do pobrania:
1. Wniosek/ zmiana wniosku {tommafile-12140 wniosek.pdf}
2. Uchwała z zebrania wiejskiego {tommafile-12141 uchwala_z_zebrania_wiejskiego.pdf}
3. Lista obecności {tommafile-12142 lista_obecnosci.pdf}
4. Protokół z zebrania wiejskiego {tommafile-12143 protokol_z_zebrania.pdf}


   Aby fundusz sołecki faktycznie został zrealizowany w konkretnym sołectwie, powinny być podjęte następujące działania:
 a) Przyjęcie przez radę gminy uchwały o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego
     Rada Gminy podejmę uchwałę do 31 marca o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego. Ma ona charakter permanentny, tzn. obowiązuje w kolejnych latach budżetowych, do czasu
     podjęcia uchwały przez Radę Gminy o nie wyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego. 
     Jeśli Gmina nie chce wyodrębnić funduszu sołeckiego, to co roku musi podejmować uchwalę o jego nieutworzeniu.
 b) Wyliczenie przez Wójta Gminny środków jakie będą przysługiwały poszczególnym sołectwom
    Jeżeli w  gminie został wyodrębniony fundusz sołecki kolejną ważną datą jest 31 lipca. To do tego dnia Wójt Gminy musi przekazać sołtysom informację na temat wysokości    
    środków na każde sołectwo. Informacja o dokładnej kwocie powinna dotrzeć do sołtysów najpóźniej do 31 lipca każdego roku.
 c) Przygotowanie zebrania wiejskiego i poinformowanie o nim mieszkańców
    Sołtys wiedząc jaką kwotę sołectwo ma do dyspozycji powinien najpóźniej do 30 września zwołać zebranie wiejskie, podczas którego mieszkańcy zdecydują na co wydać 
    pieniądze  z funduszu sołeckiego. 
 d) Zebranie wiejskie
    O przeznaczeniu środków z funduszu sołeckiego decyduje zebranie wiejskie. O tym kto może wziąć w nim udział i jakie inne warunki muszą być zapewnione, aby decyzje były    
    ważne mówi statut sołectwa. A zatem to zebranie wiejskie podejmuje decyzję, a sołtys jest organem wykonawczym. Ustawa mówi, że propozycję wniosku do dyskusji mogą złożyć:
        - Sołtys;
        - Rada sołecka;
        - 15 dorosłych mieszkańców sołectwa.
   Zwołując zebranie należy przestrzegać tego, co zapisano w statucie (na ile dni przed zebraniem poinformować mieszkańców, w jaki sposób itp.), w jaki sposób zebranie   
  powinno przebiegać (porządek obrad), w jaki sposób powinno być udokumentowane (protokół z zebrania, lista obecności) oraz jakie czynności sołtys podejmuje po zebraniu 
  (np. terminowe przekazanie uchwał oraz protokołu z zebrania wójtowi).
  Nieprzestrzeganie tych warunków może spowodować unieważnienie podjętych uchwał zebrania wiejskiego. W konsekwencji przepadnie możliwość sfinansowania działań, które 
  mieszkańcy wybrali.
     Aby wniosek do funduszu sołeckiego mógł być zrealizowany, musi spełniać trzy warunki, które trzeba wziąć pod uwagę podczas dyskusji i planowania wniosku:
        - przedsięwzięcia  powinny mieścić się w katalogu zadań własnych gminy;
        - powinny być zgodne ze strategią rozwoju;
        - powinny służyć poprawie warunków życia mieszkańców.
e) Przedłożenie wniosku sołectwa do Wójta Gminy
      Wniosek należy bezwzględnie złożyć Wójtowi najpóźniej do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy. Złożony później nie będzie ważny. Termin ten jest ustawowo  
   nieprzekraczalny. Złożenie Wniosku choćby o dzień później jest równoznaczne z utraceniem przez sołectwo kwoty przysługującej mu na przyszły rok z puli funduszu. 
   Do wniosku należy załączyć:
        • protokół zebrania wiejskiego;
        • listę obecności z zebrania wiejskiego;
        • uchwałę zebrania wiejskiego w sprawie uchwalenia Wniosku o przyznanie środków funduszu sołeckiego;
        • inne dokumenty, np.: deklarację mieszkańców z podaniem imion i nazwisk oraz podpisami o wykonaniu nieodpłatnym prac porządkowych, itd.
      Następnie, licząc od daty otrzymania Wniosku złożonego przez sołectwo, Wójt ma 7 dni na jego odrzucenie, gdyby wniosek nie spełniał choćby jednego z warunków 
   albo formalnych wymogów ustawowych, jednocześnie informując o tym sołtysa.
     Sołtys może w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa powyżej, podtrzymać wniosek niespełniający warunków albo formalnych wymogów ustawowych, 
   kierując go do Rady Gminy za pośrednictwem Wójta Gminy.
     Ustawa o funduszu sołeckim daje sołectwu możliwość poprawienia wadliwego Wniosku, ale złożonego w nieprzekraczalnym terminie, czyli do dnia 30 września. Na podstawie    
   przepisu art. 5 ust. 7 i 8 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 poz. 301) ponowny wniosek musi być uchwalony i złożony Radzie Gminy 
   za pośrednictwem Wójta w terminie zaledwie 7 dni od odrzucenia pierwszego Wniosku. 
     W przypadku podtrzymania wniosku przez sołtysa, Rada Gminy rozpatruje ten wniosek w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. W przypadku ponownie uchwalonego wniosku, 
  Rada Gminy rozpatruje ten wniosek w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania.
  Uchwalając budżet, Rada Gminy odrzuca wniosek sołectwa, w przypadku gdy zamierzone przedsięwzięcia nie spełniają warunków albo formalnych wymogów ustawowych.
f) Uchwalony wniosek, który spełnił wymagania, musi zostać wprowadzony do budżetu. Budżet uchwala Rada Gminy w kolejnych miesiącach   
  Rada Gminy podejmuje uchwałę o włączeniu przedsięwzięć finansowanych ze środków funduszu sołeckiego do budżetu gminy w oparciu o wymienione już wcześniej kryteria:
        ◦ wnioskowane przedsięwzięcia mieszczą się w katalogu zadań własnych gminy;
        ◦ są zgodne ze strategią rozwoju;
        ◦ służą poprawie warunków życia mieszkańców.
          
g) Realizacja zadań z funduszu sołeckiego przyjętych w budżecie gminy
    Zadania ze środków funduszu sołeckiego realizowane są zgodnie z opisem we wniosku. Fundusz sołecki jest częścią budżetu gminy, za którego wykonanie odpowiedzialny jest
   Wójt Gminy.
h)  Zmiana  zadań z funduszu sołeckiego przyjętych w budżecie gminy
   Sołectwo w trakcie roku budżetowego i nie później niż do 31 października danego roku budżetowego może złożyć do Wójta Gminy wniosek o zmianę przedsięwzięć lub ich zakresu  
  przewidzianych do realizacji w ramach funduszu. Wniosek nie może przekroczyć środków przyznanych pierwotnie w uchwale budżetowej. 
  Sołectwo chcąc zmienić przyjęte przedsięwzięcia bądź ich zakres jest zobligowane do zachowania całej procedury dotyczącej uchwalania i złożenia wniosku. 
Niewykorzystane w roku budżetowym środki funduszu sołeckiego wygasają z upływem roku.

Druki do pobrania:
1. Wniosek/ zmiana wniosku {tommafile-12140 wniosek.pdf}
2. Uchwała z zebrania wiejskiego {tommafile-12141 uchwala_z_zebrania_wiejskiego.pdf}
3. Lista obecności {tommafile-12142 lista_obecnosci.pdf}
4. Protokół z zebrania wiejskiego {tommafile-12143 protokol_z_zebrania.pdf}

5Stan11
6Kategoriaid => 89
title => Budżet sołecki
id => 89
title => Budżet sołecki
7Data utworzenia2024-03-01 11:38:222024-03-01 11:38:22
8Autorid => 802
name => Danuta Tyszka
id => 802
name => Danuta Tyszka
9Data modyfikacji2024-03-01 11:49:322024-03-01 11:41:14
10Autor modyfikacjiid => 802
name => Danuta Tyszka
id => 802
name => Danuta Tyszka
11Data opublikowania2024-03-01 11:38:222024-03-01 11:38:22
12Dostęp11
13Pola dodatkowejoobip-institution => Urząd Gminy w Rzekuniu
joobip-author => Rafał Gumkowski
joobip-editor => Danuta Tyszka
joobip-creation-time => 2024-03-01 11:05:01
joobip-publication-time => 2024-03-01 11:05:01
joobip-institution => Urząd Gminy w Rzekuniu
joobip-author => Rafał Gumkowski
joobip-editor => Danuta Tyszka
joobip-creation-time => 2024-03-01 11:05:01
joobip-publication-time => 2024-03-01 11:05:01