- Szczegóły
- Marcin Olszewski
Decyzja Starosty Ostrołęckiego GN.6820.7.2023_Decyzja_Starosty_Ostroleckiego.pdf
STAROSTA OSTROŁĘCKI
07-410 Ostrołęka
Plac gen. J. Bema 5
Ostrołęka, dnia 17 listopada 2023 r.
GN.6820.7.2023
DECYZJA
Na podstawie art. I ust. I, 2, art. 3 i art. 8 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r.
o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (tj. Dz.U. z 2022r. poz. 140) oraz art. 104 ustawy z dnia
14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz.U. z 2023r. poz. 775 ze zm.)
Starosta Ostrołęcki
ustala, działka nr 704 0 pow. 0,1100 ha położona w obrębie Rzekuń gm. Rzekuń, stanowi mienie
gromadzkie.
Uzasadnienie
Wójt Gminy Czerwin wnioskiem z dnia 09-05-2023 r. (data wpływu do urzędu 11-05-2023 r.)
wystąpił do Starosty Ostrołęckiego o uznanie za mienie gromadzkie działki nr 704 położonej
w obrębie Rzekuń gm. Rzekuń.
Starosta Ostrołęcki zawiadomieniem z dnia 12-05-2023 r. wszczął postępowanie
administracyjne w sprawie uznania za mienie gromadzkie działki nr 704 0 pow. 0, 1100 ha położonej
w obrębie Rzekuń gm. Rzekuń. Zawiadomienie o wszczęciu postępowania podane zostało do
publicznej wiadomości w sposób określony w art. 8b ustawy o zagospodarowaniu wspólnot
gruntowych. W wyznaczonym terminie nie zostały zgłoszone uwagi ani wnioski.
W trakcie przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego ustalono, co następuje:
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot
gruntowych, to Starosta wydaje decyzję o ustaleniu, które spośród nieruchomości, o których mowa
w art. I ust. 2 i 3, stanowią mienie gromadzkie.
Decyzję wydaje się biorąc pod uwagę stan nieruchomości istniejący w dacie wejścia w życie
ustawy, tj. w dniu 5 lipca 1963 r. dlatego ma ona charakter deklaratoryjny. Oznacza to,
że rozstrzygnięcie wydane w trybie art. 8 ust. I poświadcza jedynie stan prawny nieruchomości
istniejący w dniu wejścia w Zycie ustawy .
Zgodnie z art. I ust 2 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych oprócz wspólnot
gruntowych podlegają zagospodarowaniu w trybie i na zasadach określonych w niniejszej ustawie
także nieruchomości rolne, leśne i obszary wodnej, stanowiące mienie gromadzkie w rozumieniu
przepisów o zarządzie takim mieniem, jeżeli przed dniem wejścia w życie tej ustawy były faktycznie
użytkowane wspólnie przez mieszkańców wsi.
Zgodnie z art. 3 ust 2 ustawy nie mlicza się do wspólnot gruntowych nieruchomości lub ich
części określonych w art. I ust. 1, jeżeli przed dniem wejścia w życie ustawy (tj. przed dniem
05.07.1963 r.) zostały prawnie lub faktycznie przekazane na cele publiczne lub społeczne.
Wydając decyzję w przedmiotowej sprawie organ oparł się na dokumentach zgromadzonych
w toku postępowania wyjaśniającego, przede wszystkim na archiwalnych zapisach w rejestrze
ewidencji gruntów i budynków oraz wyjaśnieniach złożonych przez mieszkańców wsi Rzekuń oraz
Urząd Gminy.
Aktualnie działka nr 704 0 pow. 0,1100 ha wpisana jest w rejestrze ewidencji gruntów
i budynków w jednostce rejestrowej G283, właściciel nieustalony, władający wspólnota wsi Rzekuń.
W najstarszym rejestrze ewidencji gruntów założonym w 1975 r. działka nr 704 (stary nr 453)
została wpisana w jedn. rej. G301, właściciel nieustalony, władający — wspólnota wsi Rzekuń.
W protokole z ustalenia stanu władania z 1968r. działka nr 704 została wpisana pod poz. 221 jako:
grunty ogólne wsi Rzekuń. Na szkicu polowym nr 65 działka nr 704 wpisana została jako „wspólnota
wiejska".
Na rozprawie administracyjnej w dniu 11-10-2023r. mieszkańcy wsi Rzekuń wyjaśnili, że
działka nr 704 służyła mieszkańcom już przed II wojną jako miejsce do kopania gliny. Po wojnie
działka ta stanowiła dojazd dla mieszkańców do ich posesji. Przed wejściem w Zycie ustawy
2
o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, tj. przed dniem 05-07-1963 r. działka była użytkowana
wspólnie przez mieszkańców wsi Jarnuty jako nieruchomość publiczna, ogólnodostępna.
Nieruchomość oznaczona obecnie w ewidencji gruntów jako działka nr 704 nie spełnia żadnej
z przesłanek enumeratywnie wyliczonych w art. I ust. I ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r.
o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, pozwalających na zaliczenie jej do wspólnoty gruntowej.
Brak jest informacji o prowadzeniu dla tej nieruchomości księgi wieczystej lub zbioru dokumentów.
W dniu 5 lipca 1963 r. działka ta stanowiła mienie gromadzkie w rozumieniu przepisów ustawy
o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych.
Starosta Ostrołęcki umał, że działka nr 704 spełnia wymogi ustawowe do uznania jej za
mienie gromadzkie. przed 1963 rokiem działka ta była faktycznie wykorzystywana jako grunt
użyteczności publicmej. Do chwili obecnej działka nr 704 stanowi dojazd do posesji dla mieszkańców
wsi Rzekuń
Analiza zebranego materiału nie budzi wątpliwości, że działka nr 704 0 pow. 0,1100 ha,
położona w obrębie Rzekuń gm. Rzekuń, przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 29-06-1963 r.,
miała zawsze charakter publiczny, ogólnodostępny, służyła nie tylko lokalnej społeczności,
ale wszystkim jej użytkownikom. Przedmiotowa nieruchomość stanowiła więc grunt użyteczności
publicznej i społecmej, co świadczy o możliwości uznania jej za grunt Skarbu Państwa tzw. mienie
gromadzkie.
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji decyzji.
Decyzja niniejsza stanowi podstawę do dokonania wpisów w księdze wieczystej oraz katastrze
nieruchomości.
Od niniejszej decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Wojewody Mazowieckiego,
za pośrednictwem Starosty Ostrołęckiego, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, decyzję podaje się
do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty we wsi Rzekuń, oraz ogłasza wywieszając
w Urzędzie Gminy w Rzekuniu i Starostwie Powiatowym w Ostrołęce na okres 14 dni, a także
zamieszcza sic w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Rzekuń i Starostwa Powiatowego
w Ostrołęce oraz w prasie lokalnej. po tym terminie decyzję uważa się za doręczoną wszystkim
zainteresowanym.
Wójt Gminy Rzekuń
Sołtys wsi Rzekuń gm. Rzekuń
. ala
Z up
mgr Hal a
Dyrektor ydzi
Nie cho
rosły
larzewska
Gospodarki
ciami
2
07-410 Ostrołęka
Plac gen. J. Bema 5
Ostrołęka, dnia 17 listopada 2023 r.
GN.6820.7.2023
DECYZJA
Na podstawie art. I ust. I, 2, art. 3 i art. 8 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r.
o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (tj. Dz.U. z 2022r. poz. 140) oraz art. 104 ustawy z dnia
14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz.U. z 2023r. poz. 775 ze zm.)
Starosta Ostrołęcki
ustala, działka nr 704 0 pow. 0,1100 ha położona w obrębie Rzekuń gm. Rzekuń, stanowi mienie
gromadzkie.
Uzasadnienie
Wójt Gminy Czerwin wnioskiem z dnia 09-05-2023 r. (data wpływu do urzędu 11-05-2023 r.)
wystąpił do Starosty Ostrołęckiego o uznanie za mienie gromadzkie działki nr 704 położonej
w obrębie Rzekuń gm. Rzekuń.
Starosta Ostrołęcki zawiadomieniem z dnia 12-05-2023 r. wszczął postępowanie
administracyjne w sprawie uznania za mienie gromadzkie działki nr 704 0 pow. 0, 1100 ha położonej
w obrębie Rzekuń gm. Rzekuń. Zawiadomienie o wszczęciu postępowania podane zostało do
publicznej wiadomości w sposób określony w art. 8b ustawy o zagospodarowaniu wspólnot
gruntowych. W wyznaczonym terminie nie zostały zgłoszone uwagi ani wnioski.
W trakcie przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego ustalono, co następuje:
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot
gruntowych, to Starosta wydaje decyzję o ustaleniu, które spośród nieruchomości, o których mowa
w art. I ust. 2 i 3, stanowią mienie gromadzkie.
Decyzję wydaje się biorąc pod uwagę stan nieruchomości istniejący w dacie wejścia w życie
ustawy, tj. w dniu 5 lipca 1963 r. dlatego ma ona charakter deklaratoryjny. Oznacza to,
że rozstrzygnięcie wydane w trybie art. 8 ust. I poświadcza jedynie stan prawny nieruchomości
istniejący w dniu wejścia w Zycie ustawy .
Zgodnie z art. I ust 2 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych oprócz wspólnot
gruntowych podlegają zagospodarowaniu w trybie i na zasadach określonych w niniejszej ustawie
także nieruchomości rolne, leśne i obszary wodnej, stanowiące mienie gromadzkie w rozumieniu
przepisów o zarządzie takim mieniem, jeżeli przed dniem wejścia w życie tej ustawy były faktycznie
użytkowane wspólnie przez mieszkańców wsi.
Zgodnie z art. 3 ust 2 ustawy nie mlicza się do wspólnot gruntowych nieruchomości lub ich
części określonych w art. I ust. 1, jeżeli przed dniem wejścia w życie ustawy (tj. przed dniem
05.07.1963 r.) zostały prawnie lub faktycznie przekazane na cele publiczne lub społeczne.
Wydając decyzję w przedmiotowej sprawie organ oparł się na dokumentach zgromadzonych
w toku postępowania wyjaśniającego, przede wszystkim na archiwalnych zapisach w rejestrze
ewidencji gruntów i budynków oraz wyjaśnieniach złożonych przez mieszkańców wsi Rzekuń oraz
Urząd Gminy.
Aktualnie działka nr 704 0 pow. 0,1100 ha wpisana jest w rejestrze ewidencji gruntów
i budynków w jednostce rejestrowej G283, właściciel nieustalony, władający wspólnota wsi Rzekuń.
W najstarszym rejestrze ewidencji gruntów założonym w 1975 r. działka nr 704 (stary nr 453)
została wpisana w jedn. rej. G301, właściciel nieustalony, władający — wspólnota wsi Rzekuń.
W protokole z ustalenia stanu władania z 1968r. działka nr 704 została wpisana pod poz. 221 jako:
grunty ogólne wsi Rzekuń. Na szkicu polowym nr 65 działka nr 704 wpisana została jako „wspólnota
wiejska".
Na rozprawie administracyjnej w dniu 11-10-2023r. mieszkańcy wsi Rzekuń wyjaśnili, że
działka nr 704 służyła mieszkańcom już przed II wojną jako miejsce do kopania gliny. Po wojnie
działka ta stanowiła dojazd dla mieszkańców do ich posesji. Przed wejściem w Zycie ustawy
2
o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, tj. przed dniem 05-07-1963 r. działka była użytkowana
wspólnie przez mieszkańców wsi Jarnuty jako nieruchomość publiczna, ogólnodostępna.
Nieruchomość oznaczona obecnie w ewidencji gruntów jako działka nr 704 nie spełnia żadnej
z przesłanek enumeratywnie wyliczonych w art. I ust. I ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r.
o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, pozwalających na zaliczenie jej do wspólnoty gruntowej.
Brak jest informacji o prowadzeniu dla tej nieruchomości księgi wieczystej lub zbioru dokumentów.
W dniu 5 lipca 1963 r. działka ta stanowiła mienie gromadzkie w rozumieniu przepisów ustawy
o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych.
Starosta Ostrołęcki umał, że działka nr 704 spełnia wymogi ustawowe do uznania jej za
mienie gromadzkie. przed 1963 rokiem działka ta była faktycznie wykorzystywana jako grunt
użyteczności publicmej. Do chwili obecnej działka nr 704 stanowi dojazd do posesji dla mieszkańców
wsi Rzekuń
Analiza zebranego materiału nie budzi wątpliwości, że działka nr 704 0 pow. 0,1100 ha,
położona w obrębie Rzekuń gm. Rzekuń, przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 29-06-1963 r.,
miała zawsze charakter publiczny, ogólnodostępny, służyła nie tylko lokalnej społeczności,
ale wszystkim jej użytkownikom. Przedmiotowa nieruchomość stanowiła więc grunt użyteczności
publicznej i społecmej, co świadczy o możliwości uznania jej za grunt Skarbu Państwa tzw. mienie
gromadzkie.
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji decyzji.
Decyzja niniejsza stanowi podstawę do dokonania wpisów w księdze wieczystej oraz katastrze
nieruchomości.
Od niniejszej decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Wojewody Mazowieckiego,
za pośrednictwem Starosty Ostrołęckiego, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, decyzję podaje się
do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty we wsi Rzekuń, oraz ogłasza wywieszając
w Urzędzie Gminy w Rzekuniu i Starostwie Powiatowym w Ostrołęce na okres 14 dni, a także
zamieszcza sic w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Rzekuń i Starostwa Powiatowego
w Ostrołęce oraz w prasie lokalnej. po tym terminie decyzję uważa się za doręczoną wszystkim
zainteresowanym.
Wójt Gminy Rzekuń
Sołtys wsi Rzekuń gm. Rzekuń
. ala
Z up
mgr Hal a
Dyrektor ydzi
Nie cho
rosły
larzewska
Gospodarki
ciami
2
- Podmiot udostępniający: Urząd Gminy w Rzekuniu
- Wprowadził(a): Marcin Olszewski
- Czas wytworzenia: 23-11-23 08:30
- Czas udostępnienia: 23-11-23 08:30
- Szczegóły
- Katarzyna Siok
Decyzja Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Nr DO.5161.73.2023 z dnia 29 września 2023 r.
Treść obwieszczenia: DO.5161.73.2023.pdf
MAZOWIECKI
woF,NóDZKl
KONSERWATOR
ZABYTKÓW
00.5161.73.2023
Wojewódzki urząd Zabytków w
w ul. 16.07-" Ostrołęka
22 38
wwwmkz p'
Ostrołęka, 29 września 2023 r.
DECYZJA NR 370/23
Na podstawie art. 36 ust. 1 pkt 5, art. 92 ust. 6, art. 94 ustawy z dnia 23 lipca r.
o zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840, ze zm.), S 18 ust. 1, ust. 3 pkt
3, 6, 8, 9 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 2 sierpnia 2018 r.
w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, prac restauratorskich i badań konserwatorskich przy
zabytku wpisanym do rejestru zabytków albo na Listę Skarbów Dziedzictwa oraz robót budowlanych,
badań architektonicznych i innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, a także
badań archeologicznych i poszukiwań zabytków (Dz.u. z 2021 r. poz. 81) oraz art. 49, art. 104
i art. 108 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2023 r.
poz. 775, ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez DOMOST Sp. z o.o., ul. Kolejowa 30,
07-320 Małkinia Górna, w której imieniu działa pełnomocnik — Adam Kostrzoń (adres w aktach
sprawy), z dnia 27.09.2023 r., w sprawie wrydania pozwolenia na prowadzenie badań
archeologicznych w formie nadzoru, na trasie planowanej inwestycji polegającej na budowie
przepraw"/ mostowej przez rzekę Narew wraz z drogą dojazdową łączącą drogę krajową
DK61 w m. Teodorowo, Gmina Rzekuń Powiat Ostrołęcki, z drogą powiatową nr 2539W w m. Łęg
Przedmiejski, Gmina Lelis, Powiat Ostrołęcki, Województwo Mazowieckie,
orzekam
1. pozwolić DOMOST Sp. z o.o. na prowadzenie badań archeologicznych, polegających
na stałym nadzorze archeologicznym (zgodnie z dołączonym do wniosku programem badań
i załącznikiem mapowym), na trasie planowanej inwestycji polegającej na budowie przeprawy
mostowej przez rzekę Narew wraz z drogą dojazdową łączącą drogę krajową
DK61 w m. Teodorowo, Gmina Rzekuń Powiat Ostrołęcki, z drogą powiatową nr 2539W w m. Łęg
Przedmiejski, Gmina Lelis, Powiat Ostrołęcki, Województwo Mazowieckie,
w zakresie działek:
1) Obreb Leg przedmieiski. gmina Lelis. działki ew. nc
159/3, 1068/1, 1071/1, 1071/3, 1072, 1073, 1024/2, 1081/1, 1083/1, 1084/1, 1085/1, 1086/1,
1087, 1115/1, 1102/1, 1094/1, 1093/1, 1074, 1075, 1076, 1077/1, 963/1, 962/1, 1117/7,
566/1, 1193/1, 1127/5, 805/1, 805/3, 1140/2, 1141/2, 1144/1, 1145/4, 1146/2, 1155/1,
1147/2, 1148/1, 1185/1, 840/4, 836/2, 835/3, 834/2, 833/1, 833/2, 839/1, 1174/1, 1165/1,
1164/1, 1163/1, 1154/1, 829/2, 822/1, 1202, 821/1, 958, 959, 960, 947, 961, 1092, 1089, 823,
1114, 1127/1, 1139, 1084/2, 1085/2, 1193/2, 1094/2, 1902, 1089, 835/4, 840/5, 805/4, 829/1,
823, 1102/2, 1115/2, 1127/6, 1193;
2) Obreb Teodorowo. gmina Rzekuń. działki ew. nr:
21/2, 22/2, 23/1, 50/5, 51/5, 52/4, 51/8, 30/5, 105/8, 105/11 105/14, 105/17, 106/9, 106/12,
107/5, 108/5, 109/5, 110/5, 110/7, 111/4, 111/6, 112/4, 113/4, 114/2, 115/2, 220/4, 149/3,
150/3, 151/1, 224, 152/1, 112/1, 113/1, 220/1, 149/1, 150/1, 48/2, 47/4, 48/5, 106/10, m48/2,
47/4, 48/5;
3) Obreb Ostrołęka. gmina Miasto Ostrołeka działki ew. nr:
70027/2, 70029, 70147, 70146/2, 70148/1, 70150/1, 70151/1, 70149/1, 70174/1, 70174/2,
70175/1, 70176/1, 70028.
2. Współhzedne geodezyjne obszaru badań archeologicznych:
y: 672952.10
a) x: 586710,20
b) x: 586387.70 y: 674094.60
c) x: 586171.30 y: 675440.70
d) x: 585699.70 y: 676849.80
3. Termin ważności pozwolenia ustala się na dzień 31 grudnia 2025 r.
4. Stały nadzór archeologiczny oznacza, iż wyznaczony archeolog jest stale, osobiście obecny podczas
prac ziemnych objętych rygorem nadzoru. Na bieżąco prowadzi dokumentację fotograficzną
oraz prowadzi nieprzerwaną, wnikliwą obserwację nadzorowanych prac, informując MWKZ
regularnie' o ich postępach oraz niezwłocznie — zgodnie z nakazem art. 32 i 33 cyt. ustawy
o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, o potencjalnych znaleziskach.
5. Pozwolenie wydaje się pod warunkami polegającymi na
1) kierowania badaniami archeologicznymi albo samodzielnego wykonywania tych badań przez
osobę spełniającą wymagania, o których mowa w art. 37e ust. 1 ustawy 0 ochronie zabytków
i opiece nad zabytkami;
2) przekazania wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków nie później niż w terminie 14 dni przed
dniem rozpoczęcia badań archeologicznych, a w toku badań archeologicznych na 14 dni przed
dokonaniem zmiany osoby, o której mowa w ppkt 1:
a) imienia i nazwiska osoby, o której mowa w ppkt. 1,
b) dokumentów potwierdzających przez tę osobę wymagań, o których mowa w art. 37e ust. 1
ustawny o zabytków i opiece nad zabytkami,
c) oświadczenia osoby, 0 której mowa w ppkt 1, o przyjęciu przez tę osobę otmviązku
kierowania badaniami archeologicznymi lub samodzielnego wykonywania tych badań;
Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków stwierdza, iż dokumenty
o których mowa w pkt 5 ppkt 2 niniejszej decyzji zostały dostarczone organowi wraz z wnioskiem.
3) niezwłocznego zawiadomienia wojewódzkiego konserwatora zabytków o wszelkich zagrożeniach
lub nowych okolicznościach ujawnionych w trakcie prowadzenia wskazanych w pozwoleniu
badań archeologicznych;
4) prowadzenia dokumentacji przebiegu badań archeologicznych oraz opracowania wyników tych
badań w sposób umożliwiający jednoznaczną identyfikację i dokładną przestrzenną lokalizację
wszystkich czynności oraz dokonanych odkryć i przekazania jej wojewódzkiemu konserwatorowi
zabytków w terminie 6 miesięcy od dnia zakończenia tych badań;
5) prowadzenia inwentaryzacji polowej pozyskanych zabytków i ich dokumentacji i przekazania
jej wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków w terminie 6 miesięcy od dnia zakończenia badań
archeologicznych;
6) sporządzenia sprawozdania z przeprowadzonych badań archeologicznych i przekazania
tego sprawozdania wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków w terminie nie dłuższym niż
3 tygodnie dnia ich zakończenia.
6. Dokumentacja badań archeologicznych winna zawierać elementy określone w załączniku II
do rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 2 sierpnia 2018 r. w sprawie
prowadzenia prac konserwatorskich, prac restauratorskich i badań konserwatorskich przy zabytku
wpisanym do rejestru zabytków albo na Listę Skarbów Dziedzictwa oraz robót budowlanych,
badań architektonicznych i innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, a także
badań archeologicznych i poszukiwań zabytków (Dz.U. z 2021 r. poz. 81, ze zm.).
7. Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności ze względu na ważny interes społeczny.
Uzasadnienie
DOMOST Sp. z o.o., w imieniu której działa pełnomocnik — Adam Kostrzoń, wystąpiła
do Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z wnioskiem o wydanie FM)zwolenia
na prowadzenie badań archeologicznych polegających na stałym nadzorze archeologicznym na trasie
planowanej inwestycji polegającej na budowie przeprawy mostowej przez rzekę Narew wraz z drogą
dojazdową łączącą drogę krajową DK61 w m. Teodorowo, Gmina Rzekuń powiat Ostrołęcki, z drogą
powiatową nr 2539W w m. Łęg Przedmiejski, Gmina Lelis, powiat Ostrołęcki, Województwo
Mazowieckie.
Zgodnie z dyspozycją art. 36 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 23 lipca 2CN)3 r. o ochronie zabytków
i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840, ze zm.) prowadzenie badań archeologicznych,
wymaga pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Stały nadzór archeologiczny oznacza, iż wyznaczony archeolog jest stale, osobiście
pcxiczas wszystkich prac ziemnych objętych rygorem nadzoru. Na bieżąco prowadzi dokumentację
fotograficzną oraz prowadzi nieprzerwaną, wnikliwą obserwację nadzorowanych prac, informując
MWKZ regularnie o ich postępach oraz niezwłocznie — zgodnie z nakazem art. 32 i 33 cyt. ustav.ry•
o ochronie zabytków, o potencjalnych znaleziskach.
Przedmiotowa inwestycja realizowana będzie na terenie obfitującym w stanowiska
archeologiczne. Część z nich mogła nie zostać rozpoznanych podczas badań powierzchniowych,
prowadzonych w ramach programu Archeologiczne Zdjęcie Polski, czy też podczas badań
powierzchniowych, które wyprzedzały rzeczoną inwestycję. Sytuacja ta może wynikać ze specyfiki
tychże badań, a także z faktu, że duża część zabytków archeologicznych znajduje się pod
powierzchnią gruntu, co nie pozwala uchwycić stanowisk archeologicznych podczas badań
powierzchniovwch. Obecność wykwalifikowanego archeologa podczas prowadzenia robót ziemnych
jest więc konieczna.
W uzasadnieniu wniosku wskazano, Że przedmiotowa inwestycja może doprowadzić
do uszkodzenia lub bezpowrotnego zniszczenia ewentualnej substancji zabytkowej.
Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności ze względu na ważny interes
społeczny polegający na konieczności realizacji inwestycji publicznej o znaczeniu krajowym.
Na podstawie art. 108 5 1 Kpa decyzji, od której służy odwołanie, może być nadany rygor
natychmiastowej wykonalności, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia lub życia
ludzkiego dla zabezpieczenia gospodarstwa narodowego przed ciężkimi stratami bądź też ze
względu na inny interes społeczny lub wyjątkowo ważny interes strony.
Wobec powyższego, działając na mocy przytoczonych przepisów, orzeczono jak w sentencji.
pouczenie
1. Postępowanie w sprawie wydanego pozwolenia może zostać wznowione, a następnie pozwolenie
może zostać cofnięte lub zmienione na podstawie art. 47 ustawni z dnia 23 lipca 2003 r. 0 ochronie
zabytków i opiece nad zabytkami.
woF,NóDZKl
KONSERWATOR
ZABYTKÓW
00.5161.73.2023
Wojewódzki urząd Zabytków w
w ul. 16.07-" Ostrołęka
22 38
wwwmkz p'
Ostrołęka, 29 września 2023 r.
DECYZJA NR 370/23
Na podstawie art. 36 ust. 1 pkt 5, art. 92 ust. 6, art. 94 ustawy z dnia 23 lipca r.
o zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840, ze zm.), S 18 ust. 1, ust. 3 pkt
3, 6, 8, 9 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 2 sierpnia 2018 r.
w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, prac restauratorskich i badań konserwatorskich przy
zabytku wpisanym do rejestru zabytków albo na Listę Skarbów Dziedzictwa oraz robót budowlanych,
badań architektonicznych i innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, a także
badań archeologicznych i poszukiwań zabytków (Dz.u. z 2021 r. poz. 81) oraz art. 49, art. 104
i art. 108 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2023 r.
poz. 775, ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez DOMOST Sp. z o.o., ul. Kolejowa 30,
07-320 Małkinia Górna, w której imieniu działa pełnomocnik — Adam Kostrzoń (adres w aktach
sprawy), z dnia 27.09.2023 r., w sprawie wrydania pozwolenia na prowadzenie badań
archeologicznych w formie nadzoru, na trasie planowanej inwestycji polegającej na budowie
przepraw"/ mostowej przez rzekę Narew wraz z drogą dojazdową łączącą drogę krajową
DK61 w m. Teodorowo, Gmina Rzekuń Powiat Ostrołęcki, z drogą powiatową nr 2539W w m. Łęg
Przedmiejski, Gmina Lelis, Powiat Ostrołęcki, Województwo Mazowieckie,
orzekam
1. pozwolić DOMOST Sp. z o.o. na prowadzenie badań archeologicznych, polegających
na stałym nadzorze archeologicznym (zgodnie z dołączonym do wniosku programem badań
i załącznikiem mapowym), na trasie planowanej inwestycji polegającej na budowie przeprawy
mostowej przez rzekę Narew wraz z drogą dojazdową łączącą drogę krajową
DK61 w m. Teodorowo, Gmina Rzekuń Powiat Ostrołęcki, z drogą powiatową nr 2539W w m. Łęg
Przedmiejski, Gmina Lelis, Powiat Ostrołęcki, Województwo Mazowieckie,
w zakresie działek:
1) Obreb Leg przedmieiski. gmina Lelis. działki ew. nc
159/3, 1068/1, 1071/1, 1071/3, 1072, 1073, 1024/2, 1081/1, 1083/1, 1084/1, 1085/1, 1086/1,
1087, 1115/1, 1102/1, 1094/1, 1093/1, 1074, 1075, 1076, 1077/1, 963/1, 962/1, 1117/7,
566/1, 1193/1, 1127/5, 805/1, 805/3, 1140/2, 1141/2, 1144/1, 1145/4, 1146/2, 1155/1,
1147/2, 1148/1, 1185/1, 840/4, 836/2, 835/3, 834/2, 833/1, 833/2, 839/1, 1174/1, 1165/1,
1164/1, 1163/1, 1154/1, 829/2, 822/1, 1202, 821/1, 958, 959, 960, 947, 961, 1092, 1089, 823,
1114, 1127/1, 1139, 1084/2, 1085/2, 1193/2, 1094/2, 1902, 1089, 835/4, 840/5, 805/4, 829/1,
823, 1102/2, 1115/2, 1127/6, 1193;
2) Obreb Teodorowo. gmina Rzekuń. działki ew. nr:
21/2, 22/2, 23/1, 50/5, 51/5, 52/4, 51/8, 30/5, 105/8, 105/11 105/14, 105/17, 106/9, 106/12,
107/5, 108/5, 109/5, 110/5, 110/7, 111/4, 111/6, 112/4, 113/4, 114/2, 115/2, 220/4, 149/3,
150/3, 151/1, 224, 152/1, 112/1, 113/1, 220/1, 149/1, 150/1, 48/2, 47/4, 48/5, 106/10, m48/2,
47/4, 48/5;
3) Obreb Ostrołęka. gmina Miasto Ostrołeka działki ew. nr:
70027/2, 70029, 70147, 70146/2, 70148/1, 70150/1, 70151/1, 70149/1, 70174/1, 70174/2,
70175/1, 70176/1, 70028.
2. Współhzedne geodezyjne obszaru badań archeologicznych:
y: 672952.10
a) x: 586710,20
b) x: 586387.70 y: 674094.60
c) x: 586171.30 y: 675440.70
d) x: 585699.70 y: 676849.80
3. Termin ważności pozwolenia ustala się na dzień 31 grudnia 2025 r.
4. Stały nadzór archeologiczny oznacza, iż wyznaczony archeolog jest stale, osobiście obecny podczas
prac ziemnych objętych rygorem nadzoru. Na bieżąco prowadzi dokumentację fotograficzną
oraz prowadzi nieprzerwaną, wnikliwą obserwację nadzorowanych prac, informując MWKZ
regularnie' o ich postępach oraz niezwłocznie — zgodnie z nakazem art. 32 i 33 cyt. ustawy
o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, o potencjalnych znaleziskach.
5. Pozwolenie wydaje się pod warunkami polegającymi na
1) kierowania badaniami archeologicznymi albo samodzielnego wykonywania tych badań przez
osobę spełniającą wymagania, o których mowa w art. 37e ust. 1 ustawy 0 ochronie zabytków
i opiece nad zabytkami;
2) przekazania wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków nie później niż w terminie 14 dni przed
dniem rozpoczęcia badań archeologicznych, a w toku badań archeologicznych na 14 dni przed
dokonaniem zmiany osoby, o której mowa w ppkt 1:
a) imienia i nazwiska osoby, o której mowa w ppkt. 1,
b) dokumentów potwierdzających przez tę osobę wymagań, o których mowa w art. 37e ust. 1
ustawny o zabytków i opiece nad zabytkami,
c) oświadczenia osoby, 0 której mowa w ppkt 1, o przyjęciu przez tę osobę otmviązku
kierowania badaniami archeologicznymi lub samodzielnego wykonywania tych badań;
Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków stwierdza, iż dokumenty
o których mowa w pkt 5 ppkt 2 niniejszej decyzji zostały dostarczone organowi wraz z wnioskiem.
3) niezwłocznego zawiadomienia wojewódzkiego konserwatora zabytków o wszelkich zagrożeniach
lub nowych okolicznościach ujawnionych w trakcie prowadzenia wskazanych w pozwoleniu
badań archeologicznych;
4) prowadzenia dokumentacji przebiegu badań archeologicznych oraz opracowania wyników tych
badań w sposób umożliwiający jednoznaczną identyfikację i dokładną przestrzenną lokalizację
wszystkich czynności oraz dokonanych odkryć i przekazania jej wojewódzkiemu konserwatorowi
zabytków w terminie 6 miesięcy od dnia zakończenia tych badań;
5) prowadzenia inwentaryzacji polowej pozyskanych zabytków i ich dokumentacji i przekazania
jej wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków w terminie 6 miesięcy od dnia zakończenia badań
archeologicznych;
6) sporządzenia sprawozdania z przeprowadzonych badań archeologicznych i przekazania
tego sprawozdania wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków w terminie nie dłuższym niż
3 tygodnie dnia ich zakończenia.
6. Dokumentacja badań archeologicznych winna zawierać elementy określone w załączniku II
do rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 2 sierpnia 2018 r. w sprawie
prowadzenia prac konserwatorskich, prac restauratorskich i badań konserwatorskich przy zabytku
wpisanym do rejestru zabytków albo na Listę Skarbów Dziedzictwa oraz robót budowlanych,
badań architektonicznych i innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, a także
badań archeologicznych i poszukiwań zabytków (Dz.U. z 2021 r. poz. 81, ze zm.).
7. Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności ze względu na ważny interes społeczny.
Uzasadnienie
DOMOST Sp. z o.o., w imieniu której działa pełnomocnik — Adam Kostrzoń, wystąpiła
do Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z wnioskiem o wydanie FM)zwolenia
na prowadzenie badań archeologicznych polegających na stałym nadzorze archeologicznym na trasie
planowanej inwestycji polegającej na budowie przeprawy mostowej przez rzekę Narew wraz z drogą
dojazdową łączącą drogę krajową DK61 w m. Teodorowo, Gmina Rzekuń powiat Ostrołęcki, z drogą
powiatową nr 2539W w m. Łęg Przedmiejski, Gmina Lelis, powiat Ostrołęcki, Województwo
Mazowieckie.
Zgodnie z dyspozycją art. 36 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 23 lipca 2CN)3 r. o ochronie zabytków
i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840, ze zm.) prowadzenie badań archeologicznych,
wymaga pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Stały nadzór archeologiczny oznacza, iż wyznaczony archeolog jest stale, osobiście
pcxiczas wszystkich prac ziemnych objętych rygorem nadzoru. Na bieżąco prowadzi dokumentację
fotograficzną oraz prowadzi nieprzerwaną, wnikliwą obserwację nadzorowanych prac, informując
MWKZ regularnie o ich postępach oraz niezwłocznie — zgodnie z nakazem art. 32 i 33 cyt. ustav.ry•
o ochronie zabytków, o potencjalnych znaleziskach.
Przedmiotowa inwestycja realizowana będzie na terenie obfitującym w stanowiska
archeologiczne. Część z nich mogła nie zostać rozpoznanych podczas badań powierzchniowych,
prowadzonych w ramach programu Archeologiczne Zdjęcie Polski, czy też podczas badań
powierzchniowych, które wyprzedzały rzeczoną inwestycję. Sytuacja ta może wynikać ze specyfiki
tychże badań, a także z faktu, że duża część zabytków archeologicznych znajduje się pod
powierzchnią gruntu, co nie pozwala uchwycić stanowisk archeologicznych podczas badań
powierzchniovwch. Obecność wykwalifikowanego archeologa podczas prowadzenia robót ziemnych
jest więc konieczna.
W uzasadnieniu wniosku wskazano, Że przedmiotowa inwestycja może doprowadzić
do uszkodzenia lub bezpowrotnego zniszczenia ewentualnej substancji zabytkowej.
Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności ze względu na ważny interes
społeczny polegający na konieczności realizacji inwestycji publicznej o znaczeniu krajowym.
Na podstawie art. 108 5 1 Kpa decyzji, od której służy odwołanie, może być nadany rygor
natychmiastowej wykonalności, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia lub życia
ludzkiego dla zabezpieczenia gospodarstwa narodowego przed ciężkimi stratami bądź też ze
względu na inny interes społeczny lub wyjątkowo ważny interes strony.
Wobec powyższego, działając na mocy przytoczonych przepisów, orzeczono jak w sentencji.
pouczenie
1. Postępowanie w sprawie wydanego pozwolenia może zostać wznowione, a następnie pozwolenie
może zostać cofnięte lub zmienione na podstawie art. 47 ustawni z dnia 23 lipca 2003 r. 0 ochronie
zabytków i opiece nad zabytkami.
- Podmiot udostępniający: Urząd Gminy w Rzekuniu
- Wprowadził(a): Katarzyna Siok
- Czas wytworzenia: 03-10-23 10:01
- Czas udostępnienia: 03-10-23 10:01
- Szczegóły
- Sylwia Chlewicka
Decyzja o uznaniu za mienie gromadzkie (gminne) nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 121/1 o pow. 0,6440 ha, położonej w miejscowości Dzbenin gm. Rzekuń.
Decyzja_Starosty_Ostroleckiego.pdf
- Podmiot udostępniający: Urząd Gminy w Rzekuniu
- Wprowadził(a): Tomasz Majewski
- Czas wytworzenia: 18-07-23 09:23
- Czas udostępnienia: 18-07-23 09:23