Fundusz sołecki to środki finansowe wyodrębnione w budżecie danej gminy, które są przewidziane dla poszczególnych sołectw na wykonanie przedsięwzięć służących poprawie warunków ich życia. Trzeba więc przy ich wydatkowaniu kierować się zasadą oszczędności, gospodarności i celowości. Ich uruchomienie i wydatkowanie musi się przy tym odbywać według wymogów formalnych zawartych w ustawie z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 poz. 301). Przedsięwzięcia wskazane przez mieszkańców konkretnego sołectwa do sfinansowania z funduszu nie mogą być jednak dowolne. Muszą odpowiadać warunkom i wymogom formalnym, które zostały określone w ustawie o funduszu sołeckim i w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2023 r poz. 40 ze zm.). To powoduje, że fundusz sołecki musi podlegać takim samym rygorom, określonym w ustawie o finansach publicznych, jakim podlegają zwyczajne środki w budżecie gminy.
Aby fundusz sołecki faktycznie został zrealizowany w konkretnym sołectwie, powinny być podjęte następujące działania:
a) Przyjęcie przez radę gminy uchwały o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego
Rada Gminy podejmę uchwałę do 31 marca o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego. Ma ona charakter permanentny, tzn. obowiązuje w kolejnych latach budżetowych, do czasu podjęcia uchwały przez Radę Gminy o nie wyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego.
Jeśli Gmina nie chce wyodrębnić funduszu sołeckiego, to co roku musi podejmować uchwalę o jego nieutworzeniu.
b) Wyliczenie przez Wójta Gminny środków jakie będą przysługiwały poszczególnym sołectwom
Jeżeli w gminie został wyodrębniony fundusz sołecki kolejną ważną datą jest 31 lipca. To do tego dnia Wójt Gminy musi przekazać sołtysom informację na temat wysokości środków na każde sołectwo. Informacja o dokładnej kwocie powinna dotrzeć do sołtysów najpóźniej do 31 lipca każdego roku.
c) Przygotowanie zebrania wiejskiego i poinformowanie o nim mieszkańców
Sołtys wiedząc jaką kwotę sołectwo ma do dyspozycji powinien najpóźniej do 30 września zwołać zebranie wiejskie, podczas którego mieszkańcy zdecydują na co wydać pieniądze z funduszu sołeckiego.
d) Zebranie wiejskie
O przeznaczeniu środków z funduszu sołeckiego decyduje zebranie wiejskie. O tym kto może wziąć w nim udział i jakie inne warunki muszą być zapewnione, aby decyzje były ważne mówi statut sołectwa. A zatem to zebranie wiejskie podejmuje decyzję, a sołtys jest organem wykonawczym. Ustawa mówi, że propozycję wniosku do dyskusji mogą złożyć:
- Sołtys;
- Rada sołecka;
- 15 dorosłych mieszkańców sołectwa.
Zwołując zebranie należy przestrzegać tego, co zapisano w statucie (na ile dni przed zebraniem poinformować mieszkańców, w jaki sposób itp.), w jaki sposób zebranie powinno przebiegać (porządek obrad), w jaki sposób powinno być udokumentowane (protokół z zebrania, lista obecności) oraz jakie czynności sołtys podejmuje po zebraniu (np. terminowe przekazanie uchwał oraz protokołu z zebrania wójtowi).
Nieprzestrzeganie tych warunków może spowodować unieważnienie podjętych uchwał zebrania wiejskiego. W konsekwencji przepadnie możliwość sfinansowania działań, które mieszkańcy wybrali.
Aby wniosek do funduszu sołeckiego mógł być zrealizowany, musi spełniać trzy warunki, które trzeba wziąć pod uwagę podczas dyskusji i planowania wniosku:
- przedsięwzięcia powinny mieścić się w katalogu zadań własnych gminy;
- powinny być zgodne ze strategią rozwoju;
- powinny służyć poprawie warunków życia mieszkańców.
e) Przedłożenie wniosku sołectwa do Wójta Gminy
Wniosek należy bezwzględnie złożyć Wójtowi najpóźniej do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy. Złożony później nie będzie ważny. Termin ten jest ustawowo nieprzekraczalny. Złożenie Wniosku choćby o dzień później jest równoznaczne z utraceniem przez sołectwo kwoty przysługującej mu na przyszły rok z puli funduszu.
Do wniosku należy załączyć:
- protokół zebrania wiejskiego;
- listę obecności z zebrania wiejskiego;
- uchwałę zebrania wiejskiego w sprawie uchwalenia Wniosku o przyznanie środków funduszu sołeckiego;
- inne dokumenty, np.: deklarację mieszkańców z podaniem imion i nazwisk oraz podpisami o wykonaniu nieodpłatnym prac porządkowych, itd.
Następnie, licząc od daty otrzymania Wniosku złożonego przez sołectwo, Wójt ma 7 dni na jego odrzucenie, gdyby wniosek nie spełniał choćby jednego z warunków albo formalnych wymogów ustawowych, jednocześnie informując o tym sołtysa.
Sołtys może w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa powyżej, podtrzymać wniosek niespełniający warunków albo formalnych wymogów ustawowych, kierując go do Rady Gminy za pośrednictwem Wójta Gminy.
Ustawa o funduszu sołeckim daje sołectwu możliwość poprawienia wadliwego Wniosku, ale złożonego w nieprzekraczalnym terminie, czyli do dnia 30 września. Na podstawie przepisu art. 5 ust. 7 i 8 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 poz. 301) ponowny wniosek musi być uchwalony i złożony Radzie Gminy za pośrednictwem Wójta w terminie zaledwie 7 dni od odrzucenia pierwszego Wniosku.
W przypadku podtrzymania wniosku przez sołtysa, Rada Gminy rozpatruje ten wniosek w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. W przypadku ponownie uchwalonego wniosku, Rada Gminy rozpatruje ten wniosek w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania.
Uchwalając budżet, Rada Gminy odrzuca wniosek sołectwa, w przypadku gdy zamierzone przedsięwzięcia nie spełniają warunków albo formalnych wymogów ustawowych.
f) Uchwalony wniosek, który spełnił wymagania, musi zostać wprowadzony do budżetu. Budżet uchwala Rada Gminy w kolejnych miesiącach
Rada Gminy podejmuje uchwałę o włączeniu przedsięwzięć finansowanych ze środków funduszu sołeckiego do budżetu gminy w oparciu o wymienione już wcześniej kryteria:
- wnioskowane przedsięwzięcia mieszczą się w katalogu zadań własnych gminy;
- są zgodne ze strategią rozwoju;
- służą poprawie warunków życia mieszkańców.
g) Realizacja zadań z funduszu sołeckiego przyjętych w budżecie gminy
Zadania ze środków funduszu sołeckiego realizowane są zgodnie z opisem we wniosku. Fundusz sołecki jest częścią budżetu gminy, za którego wykonanie odpowiedzialny jest Wójt Gminy.
h) Zmiana zadań z funduszu sołeckiego przyjętych w budżecie gminy
Sołectwo w trakcie roku budżetowego i nie później niż do 31 października danego roku budżetowego może złożyć do Wójta Gminy wniosek o zmianę przedsięwzięć lub ich zakresu przewidzianych do realizacji w ramach funduszu. Wniosek nie może przekroczyć środków przyznanych pierwotnie w uchwale budżetowej.
Sołectwo chcąc zmienić przyjęte przedsięwzięcia bądź ich zakres jest zobligowane do zachowania całej procedury dotyczącej uchwalania i złożenia wniosku.
Niewykorzystane w roku budżetowym środki funduszu sołeckiego wygasają z upływem roku.
Druki do pobrania:
1. Wniosek/ zmiana wniosku wniosek.pdf
WNIOSEK
dnia
Wójt Gminy Rzekuń
Na podstawie art 5 ust. 1-4 usta" z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim
(Dz U. z 2014 r., poz 301), oraz uchwały nr .._/__
z zebrania wiąskiego sołectvva
z dnia
20.. _ r. wnoszę o uwzględnienie/zmianę
w projekcie budžetu Gminy na
r. realizacji następujących przedsięwzięćl•
Przedsięwzięcia do wykonania
Lp.
w ramach funduszu sołeckiego
2.
3.
4.
5.
Wnioskowana kwota
dofinansowania z
funduszu
sołeckiego
Razem:
1 Wniosek może dotyczyć więcej niż jednego przedsięwzięcia, jednak łączny ich koszt
musi mieścić się w kwocie funduszu. Przedsięwzięcia powinny być zgodne
z zadaniami vqasnymi gminy, służyć poprawie życia mieszkańców oraz wpisywać się
w cele i działania wskazane w strategii rozwoju Gminy Rzekuń.
2 Łącznie nie więcej niż kwota przyznana na dany rok.
niepotrzebne skreślić
Uzasadnienie celowości przyjęcia realizacji przedsięwzięcia:
Wniosek niniejszy został uchwalony przez zebranie wiejskie w dniu
Rada sołecka:
Sołtys
Akceptacja Wójta
Przyjmuję / odrzucam przedsięwzięcia wskazane w powyžszym wniosku do uwzględnienia
w projekcie budžetu Gminy na
Data i podpis
2. Uchwała z zebrania wiejskiego uchwala_z_zebrania_wiejskiego.pdf
Zebrania Wiejskiego Sołectwa
z dnia
w sprawie uchwalenia wniosku o uwzględnienie/zmianę przedsięwzięć do realizacji
w ramach środków finansowych z funduszu sołeckiego
Na podstawie aft. 5 ust. 1-4 usta." z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim
(Dz IJ z 2014 r., poz. 301) oraz S 7-12 Statutu Sołectwa — Zebranie Wiejskie Sołectwa
postanawia co następuje:
Sl
Uchwala się wniosek o uwzględnienie/zmianę• przedsięwzięć do realizacji
w ramach środków finansowych z funduszu sołeckiego, wyodrębnionego
w budžecie na rok
stanowiący załącznik do niniejszej uchwały
Wykonanie uchwały powierza się sołtysowi.
Przewodniczący Zebrania
Miejscowość, data
niepotrzebne skreślić
3. Lista obecności lista_obecnosci.pdf
osób biorących udział w zebraniu wiejskim
sołectwa.... .... ..... .... .. „
w dniu r. w
(podać miejsce, np. świetlica wiejska w miejscowości X)
w sprawie uchwalenia wniosku o uwzględnienie/zmianę
przedsięwzięć do realizacji w ramach środków finansowych
z funduszu soleckiego na rok
Imi i nazwisko
Pod is
10.
12.
13.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
25.
27.
29.
31.
32.
35.
37.
39.
41.
42.
45.
47 •
49.
51.
52.
55.
57.
59.
61.
62.
65.
67.
69.
70.
4. Protokół z zebrania wiejskiego protokol_z_zebrania.pdf
z Zebrania Wiejskiego Sołectwa
odbytego w dniu .
1. Zebranie rozpoczęło się o godz
. i trwało do godz.
2 W zebraniu uczestniczyli mieszkańcy sołectwa, wg listy obecności -
3 Przewodniczący zebrania:
na protokolanta wybrano:
4 Przewodniczący zebrania stvvierdził,
podejmowania uchwał
5 Streszczenie przebiegu obrad.
6. Wyniki głosowania:
12
zebranie
wiejskie
jest
osób, oraz:
prawomocne
do
Za przyjęciem uchwały w sprawie uchwalenia wniosku o uwzględnienie/zmianę• przedsięvvzięć
do realizacji w ramach środków finansowych z funduszu sołeckiego na _
. rok:
„za” było
przeciw” było
_ uczestników zebrania,
uczestników zebrania,
wstrzymało się” od głosu
uczestników zebrania.
1 Jchwała 708tała przyjęta / nie przyjęta
T Treść podjętych uchwał — uchwały w załączeniu
Protokołował/a:
niepotrzebne skreśbć
Przewodniczący Zebrania