Od dnia 27 sierpnia 2012 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie domów pomocy społecznej (opublikowane w Dzienniku Ustaw z dnia 27 sierpnia 2012 r., poz. 964), określające sposób funkcjonowania określonych typów domów pomocy społecznej i obowiązujący standard podstawowych usług świadczonych przez domy; wzór wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie domu oraz tryb kierowania i przyjmowania osób ubiegających się o przyjęcie do domu.

treść rozporządzenia: rozporzadzenie.pdf

RCJ.
DZIENNIK USTAW
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Warszawa, dnia 27 sierpnia 2012 r.
Poz. 964
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY 1 POLITYKI SPOLECZNEJI)
z dnia 23 sierpnia 2012 r.
w sprawie domów pomocy społecznej
Na podstawie art. 57 ust S ustauy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r _ Nr 175, poz 1362,
z póżn_ zm_2b zarządza się, co następuje:
I. Rozporządzenie określa
I ) sposób ńmkcjonowania określonych Țpów domów pomocy społecznej, zwanych dalej „domami": i obowiązujący stan-
dard podstawowych usług świadczonych przez domy;
2) wzór łvniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie domu;
3) tryb kierowania i przyjmowania osób ubiegających sie o przyjęcie do domu.
2. I _ Dom finkcjonuje w sposób zapewniający właściwy zakres ushłg, zgodny ze standardami określonymi dla danego
typu domu, w oparciu o Indywidualne potrzeby mieszkańca domu.
2. W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca domu oraz zakresu usług, o których mowa w ust I: dom
powołuje zespoły terapeutyczno-opiekuńcze składające się w szczególności z pracowników domu, którzy bezpośrednio
zajmuj 4 się wspieraniem mieszkańców.
3. Do podstawowych zadań zespołów terapeuȚczno-opiekuńczych należy opracowywanie indywidualnych planów
wsparcia mieszkańców oraz wspólna realizacja tych planów z mieszkańcami
4. Indywidualny plan wsparcia powinien być przygotowany w terminie 6 miesięcy od dnia przyjęcia mieszkańca do
3 _ I. Dom funkcjonuje w oparciu c indywidualne plany wsparcła mieszkańca domłx opracowywane z jego udziałem,
jeżeli udzłał tenjest możliwy ze względu na stan zdrowła 1 gotowość uczestnictwa w nim mieszkańca.
2. Działania wynikające z indywidualnego planu wsparcia mieszkańca domu koordynuje pracownik domu, zwany dalej
„pracownikiem pienvszego kontaktu” , wskazany przez mieszkańca domu: jeżeli wybór ten jest możliwy ze względu na jego
stan zdrowia i organizacje pracy domu.
3. Pracownicy pierwszego kontaktu działają w ramach zespołów terapeuȚczno- opiekuńczych.
4. I. Strukturę organizacyjną i szczegółowy zakres zadań poszczególnych Țpów domów określa opracowany przez
dyrektora domu regulamin organizacyjny, przyjęty przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego, a w przypadku domu
gminnego — przez wójta, burmistrza lub prezydenta.
2. W przypadku gdy prowadzącym dom jest podmiot niepubliczny , regulamin organizacyjny ustala ten podmiot.
Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej — zabezpieczenie społeczne: na podstawie I ust 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady I',linistrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Młmstra Pracy i Poh-
Țki Społecznej (Dz C. Nr 248, poz. 1485).
Zmiany tekstu jednolitego ustauy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 202, poz. 1551, Nr 219, poz. 1706 i Nr 221,
poz. 146, Nr Nr 527, Nr 125: poz. 842 iNr217,poz 1427, z 2011
Nr 106, poz 622 i Nr 149, poz. SSI oraz z 2012 r. poz. 579.

Dziennik Ustaw
5. I _ Dom, niezależnie od Țpu: świadczy uskugi:
I ) w zakresie potrzeb bytowych, zapewniając:
a) miejsce zamieszkania:
b) wyżywienie,
c) odzież i obuwie,
d) utrzymanie czystości;
2) opiekuńcze, polegające na:
a) udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
b) pielęgnacji,
c) niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych;
3) wspomagające: polegające na:
a) umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,
b) podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców domu:
c) umożliwieniu zaspokojenia potrzeb religijnych i kulturalnych,
d) zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców domłx
e) sȚmuIowaniu nawiązywania: utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i społecznością lokalną,
działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańca domu, w miarę jego możliwośă
Poz. 964
g) pomocy usamodzielniającemu się mieszkańcowi domu w podjęciu pracy: szczególnie mającej charakter terapeuty:z-
ny: jeżeli mieszkamec spełma warunki do takiego usamodzielniema:
h) zapewnieniu bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
i) finansowaniu mieszkańcowi domu nieposiadającemu własnego dochodu wydatków na nłezbędne przedmioȚ osobi-
stego użytku: w kwocie nieprzekraczającej 30% zasiłku stałego, o którym mowa w art. 3 7 ust 2 pkt I ustav.y z dnia
12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, zwanej dalej „ustawą”,
j) zapewnieniu przestrzegania praw mieszkańców domu oraz zapewnieniu mieszkańcom dostępności do informacji
o tych prawach,
k) sprawnym wnoszeniu i załatwianiu skarg i wniosków mieszkańców domu.
2. Dom dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie: poza usługami: o których mmva w ust. I, w zakresie
potrzeb edukacyjnych zapewnia:
I ) pobieranie nauki;
2) uczestnictwo w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych;
3) naukę i wychowanie przez doświadczenia życiowe.
3. W domu dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie dopuszcza się pobyt osób, które ukończyły 30 rok
życia, jeżeli mają małą zdolność adaptacji do nowego otoczenia i przebywają w Țm domu ponad pięć lat.
4. Dyrektor domu: w porozumieniu z osobą zainteresowaną: jej rodziną albo przedstawicielem ustawowym, po zasięg-
nięciu opmil psychologa: wnioskuje o pozostawienie osoby, o której mowa w ust 3, w domu dla dzieci i młodzieży niepeł-
no sprawny ch Intelektualme.
6. I _ Dom uznaje się za spełniający warunki, jeżeli:
I ) w zakresie usług bytowych:
a) budynek i jego otoczenie nie mają barier architektoniczn•yă
b) budynek wielokondygnacyjny ma zainstalowaną windę dostosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych; w przy-
padku domów: o których mowa w art. 56 pkt 3—5 ustawy: zalecana jest winda dostosowana do potrzeb osób niepełno-
sprawnych,
c) budynek jest wyposażony w system przyzy.vowo-alarmowy i system alarmu przeciwpożarowego,
d) liczba miejsc w nowo powstającym domu jest nie większa niż 100;

Dziennik Ustaw
2) znajdują się w nim następujące pomieszczenia:
a) pokoje mieszkalne jednoosobowe i wieloosobowe,
b) pokoje dziennego pobytu
c) jadalnia:
d) gabinet medycznej pomocy doraźnej,
e) pomieszczenia do terapii i rehabilitacji,
kuchenka
g) pomieszczenie pomocnicze do prania i suszenia:
h) palarnia, jeżeli wśród mieszkańców domu są osoby palące:
i) pokój gościnny:
Poz. 964
j) miejsce kultu religijnego zgodne z wyznaniem mieszkańca domu, jeżeli nie ma on możliwości uczestniczenia w na-
bożeństwach poza domem:
k) inne pomieszczenia techniczne służące zaspokajaniu potrzeb sanitarnych mieszkańców domu;
3) pokój mieszkalny:
a) jednoosobowy ma powierzchnie nie mniejszą niż 9 mł
b) wieloosobowy ma powierzchnię nie mniejszą niż 6 m na osobę i:
w przypadku osób poruszających się samodzielnie — jest przeznaczony dla nie więcej niż trzech osób ,
— w przypadku osób leżących — jest przeznaczony dla nie Więcej niż czterech osób,
c) jest wyposażony w łóżko lub tapczan: szafę: stół: krzesła, szaNę nocną dla każdego mieszkańca domu oraz odpo-
wiednią do liczby osób mieszkających w pokoju liczbę wyprowadzeń elektrycznych; w domach: o których mowa
w art. 56 pkt 5 ustauy wyprowadzenia elektryczne są zabezpieczone przed dostępem dzieci
przy czym pokój uznaje się za spełniający wymagane normy, o których mowa w lit. a i b: jeżeli odstępstwo od tych
norm poniżej wymaganej wartości me jest większe niż
4) w zakresie warunków sanitarnych:
a) liczba łazienek zapewnia możliwość korzystania z każdej przez nie więcej niż pięć osób: a w przypadku toalet przez
nie więcej niż cztery osoby; jeżeli liczba osób leżących przekracza ogólnej liczby mieszkańców domu: dopusz-
cza się zmniejszenie liczby tych pomieszczeń 0 25%:
b) łazienki i toalety są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych,
c) w nowo powstającym domu na pokój przypadają jedna toaleta oraz łazienka: w której wyposażeniu znaj duje się wan-
na lub prysznic;
5) pomieszczenia mieszkalne domu są czyste: sprzątane w miarę potrzeby: nie rzadziej niż raz dziennie, estetyczne i wolne
od nieprzyjemny ch zapachów:
6) w zakresie wyżywienia i organizacji posiłków •
a) mieszkańcom domu zapewnia się co najmniej 3 posiłki dziennie, a w przypadku domów, o których mowa w art. 56
pkt 5 ustav.y, co najmniej 4 posiłki dziennie,
b) zapewnia sie wybór zestawu posiłków lub możliwość otrzymania posiłku dodatkowego oraz posiłku dietetycznego,
zgodnie ze wskazamem lekarza:
c) dla każdego z posiłków czas wydawania wynosi 2 godziny, z Țm że ostatni posiłek jest podawany nie wcześniej niż
o godz. 1800
d) podstawowe produkȚ żywnościowe oraz napoje są dostępne przez całą dobę,
e) młeszkamec może spożywać posiłki w pokoju mieszkalnym,
w razie potrzeby mieszkaniec jest karmiony;
7) mieszkańcom domu nieposiadającym własnej odzieży i obuwia oraz możliwości ich zakupienia z własnych środków
zapewnia sie odzież i obuwłe odpowłednłego rozmianx dostosowane do ich potrzeb i poły roku, utrzymane w czystości
i wymieniane w razłe potrzeby: w Țm:
a) odzież całodzienną — co najmniej dwa zestawy,

Historia zmian

Funkcje Biuletynu informacji Publicznej kontrolowane są przez pakiet rozszerzeń JooBIP 0.11.2