Do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych. Związany jest on z uchwaloną w dniu 5 września 2007 r. ustawą o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która wprowadziła zwiększone ulgi podatkowe z tytułu wychowywania dziecka – do 1.145 zł na jedno dziecko.

Z ulgi tej nie mogą korzystać rodziny nie płacące podatku dochodowego, a więc rodziny rolników oraz tzw. ryczałtowcy i płatnicy karty podatkowej. Również wiele rodzin objętych podatkiem od osób fizycznych, ale uzyskujących stosunkowo niskie dochody nie może w pełni skorzystać z ulgi, gdyż podatek do zapłacenia jest niższy od maksymalnej kwoty tejże ulgi. W obecnym stanie prawnym wsparcie związane z wychowywaniem dzieci uzyskały głównie rodziny lepiej sytuowane, a te, które najbardziej takiego wsparcia potrzebują zostały pominięte.

Zdaniem wnioskodawców, rozwiązania te - niezależnie od tego, iż są jawnie niesprawiedliwe - budzą także zasadnicze wątpliwości konstytucyjne. Art. 71 Konstytucji mówi bowiem: „Rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej i społecznej, zwłaszcza wielodzietne i niepełne, mają prawo do szczególnej pomocy ze strony władz publicznych”. Tymczasem ustawa z 5 września 2007 r. większość takich rodzin pomija, a znaczne wsparcie finansowe, pochodzące ze środków publicznych, kieruje przede wszystkim do rodzin lepiej sytuowanych.

Zaproponowane zmiany do ustawy o świadczeniach rodzinnych mają umożliwić osobom, które dziś nie mogą skorzystać z ulgi podatkowej, otrzymanie specjalnego świadczenia, wypłacanego przez gminę, a finansowanego z budżetu państwa poprzez dotację celową.

Świadczenie wypłacane będzie raz w roku, we wrześniu na wniosek osoby uprawnionej. Jest to podyktowane kwietniowym terminem rozliczeń podatkowych oraz koniecznością pozostawienia czasu na konieczne procedury związane z występowaniem o świadczenia. Projekt zakłada, że świadczenie będzie przysługiwało w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy maksymalną kwotą odliczenia, o którym mowa w art. 27 f ust. 2 lub ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a kwotą faktycznie odliczoną z tego tytułu przez podatnika. Jeżeli świadczeniobiorca nie jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych będzie otrzymywał świadczenie w wysokości pełnej kwoty odliczenia, o której mowa w art. 27 f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Świadczenie z tytułu niemożności pełnego lub częściowego wykorzystania odliczenia podatkowego, o którym mowa w art. 27 f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przysługuje:

  1. rodzicom, jednemu z rodziców albo opiekunowi prawnemu dziecka,
  2. opiekunowi faktycznemu dziecka,
  3. w przypadku rodziców, w stosunku do których orzeczone zostały rozwód albo separacja, odliczenie przysługuje jednemu z nich, u którego dzieci faktycznie zamieszkują,
  4. jeżeli przez część roku podatkowego dzieci faktycznie zamieszkują u każdego z rodziców, o których mowa w pkt. 3, odliczenie przysługuje każdemu z nich, w tym przypadku kwota odliczenia stanowi iloczyn liczby miesięcy pobytu dzieci u rodzica i 1/12 kwoty, odliczenia podatkowego, o którym mowa w art. 27 f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176, ze zm.).

Projekt ustawy jest obecnie w trakcie prac legislacyjnych, w dniu 8 stycznia 2008 r. został skierowany do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.

Załącznik:130.pdf

Druk nr 130
Warszawa, 21 listopada 2007 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencj a
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu nižeJ podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
-0 zmianie ustawy
rodzinnych.
o
świadczeniach
Do reprezentowania u•nioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Izabelę Jarugę-Nowacką_
(-) Romuald Ajchler, (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Bartosz Arłukowicz;
(-) Marek Balicki; (-) Anna Bańkowska, (-) Anita Błochowiak; (-) Marek
Borowski; (-) Andrzej Celiński, (-) Eugeniusz Czykvin; (-) Marian Filar;
(-) Tomasz Garbowski, (-) Witold Gintowt-Dziewałtowski; (-) Henryk
Gołębiewski, (-) Tadeusz Iwiński; (-) Zdzisława Janowska; (-) Izabela Jaruga-
Nowacka; (-) Ryszard Kalisz, (-) Tomasz Kamiński.

z dnia
Projekt
USTAWA
2007 r.
o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych
Art. 1.
W ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z
2006 r. Nr 139, poz. 992, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 dodaje się punkt 5 w brzmienłu:
,5) Świadczenie z tytułu memożności pełnego lub częściowego
wykorzystania odliczenia podatkowego, o którym mowa w
art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fi
zycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.).” ;
2) po art. 15 c dodaje się Rozdział 2b w brzmieniu:
, Rozdział 2b
Świadczenie z
niemożności pełnego lub częściowego
wykorzystanła odliczenia podatkowego, o którym
mowa w
art. 27 f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fi-
zycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.)
Art. 15 d
1. Świadczenie z
memożności pełnego lub częścio-
wego wykorzystania odliczenła podatkowego, o któ-
rym mowa w art. 27f ust. 2 ustawy o podatku docho
dowym od osób fizycznych przysługuje:
1) rodzicom, jednemu z rodziców albo opieku-
nowi prawnemu dziecka,
2) opiekunowi faktycznemu dziecka,
3) w przypadku rodziców, w stosunku do któ
rych orzeczone zostały rozwód albo separacja,
odliczenie przysługuje jednemu z nich, u któ-
rego dzieci faktycznie zamieszkują,

4) jeżeli przez część roku podatkowego dzieci
faktycznie zamieszkują u każdego z rodziców,
o których mowa w pkt. 3, odliczenie przysłu-
guje każdemu z nich, w tym przypadku kwota
odliczenia stanowi iloczyn liczby miesięcy po
bytu dzłecł u rodzica i 1/12 kwoty, odliczenia
podatkowego, o którym
mowa w art. 27f ust. 2
ustawy o podatku dochodowym od osób fi-
zycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z
późn. zm.).
2. Świadczenie przysługuje w wysokości stanowiącej róż-
nłcę pomiędzy maksymalną kwotą odliczenia, o któ
rym mowa w art. 27 f ust. 2 lub ust. 5 ustawy o podat-
ku dochodowym od osób fizycznych, a kwotą faktycz-
nłe odliczoną z tego tytułu przez podatnika.
3. Jeżeli świadczeniobiorca nie jest płatnikiem podatku do-
chodowego od osób fizycznych otrzymuje świadczenie
w wysokości kwoty odliczenia, o której mowa w art.
27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fi
zycznych.
4. Świadczenie wypłacane jest raz w roku, we wrześniu.
Art. 15 e
1. Świadczenie wypłacane jest na wniosek osoby upraw-
monel.
2. Do wniosku należy dołączyć odpowiednio:
1) zaświadczenie wydane przez właściwy urząd
skarbowy, zawierające informacje o kwocłe doko-
nanego odliczenia, o którym
mowa w art. 27 f
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycz-
nych lub o niedokonaniu takiego odliczenia
2) inne zaświadczenia lub oświadczenia oraz dowo-
dy niezbędne do ustalenia prawa do świadczeń
rodzinnych, w tym:
a) dokument stwierdzający wiek dziecka lub
dzieci,
b) prawomocny wyrok sądu rodzinnego
stwierdzający przysposobienie lub za-
świadczenie sądu rodzinnego lub ośrodka
adopcyno-opiekuńczego o prowadzonym
postępowaniu sądowym w sprawie o
przysposobienie dziecka,

Historia zmian

Funkcje Biuletynu informacji Publicznej kontrolowane są przez pakiet rozszerzeń JooBIP 0.11.2