Na stronach Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej widnieje projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Celem projektu nowelizującego ustawę o pomocy osobom uprawnionym do alimentów jest dokonanie koniecznych zmian o charakterze merytorycznym i legislacyjnym w związku z prawidłowym i sprawnym wdrożeniem przepisów w życie. Przepisy są doprecyzowywane, a oczywiste błędy, które znajdują się w uchwalonej ustawie usuwane.
Projekt ustawy jest obecnie w trakcie prac legislacyjnych i ma wejść w życie z dniem 1 października 2008 r.
Załączniki:
- alimenty_ust.17.01.08.pdf
z dnia
Projekt
z dnia 2 stycznia 2008 r.
USTAWA
_2008 r.
o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz ustawy
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
Art. 1. W ustawie z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do
alimentów (Dz. U. Nr 192, poz 1378) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2:
a) w pkt 7 lit c otrzymuje brzmienie.
„c) wypłacone bez podstawy prawnej lub z razącym naruszeniem prawa, ježeli
stwierdzono niewažnošć decyzji przyznającej świadczenie albo w wyniku
wznowienia postępowania uchylono decyzję przyznającą świadczenie
i odmówiono prawa do świadczenia," ,
b) pkt 12 otrzymuje brzmienie:
„12) rodzinie
oznacza to odpowiednio następujących członków rodziny:
rodziców osoby uprawnionej, małžonka rodzica osoby uprawnionej, osobę z którą
rodzic osoby uprawnionej wychowuje wspólne dziecko, pozostające na ich
utrzymaniu dzieci w wieku do ukończenia 25 roku žycia oraz dziecko, które
ukończyło 25 rok žycia otrzymujące świadczenia z funduszu alimentacyjnego lub
legitymujące się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, ježeli w
związku z tą niepełnosprawnością przysługuje świadczenie pielęgnacyjne, o
którym mowa w przepisach o świadczeniach rodzinnych, a takže osobę
uprawnioną; do rodziny nie zalicza się:
a) dziecka pozostającego pod opieką opiekuna prawnego,
b) dziecka pozostającego w związku małžeńskim,
c) pełnoletniego dziecka posiadającego dziecko,
d) rodzica osoby uprawnionej zobowiązanego tytułem wykonawczym
pochodzącym lub zatwierdzonym przez sąd do alimentów na jej rzecz;n,
c) uchyla się pkt 15;
2) w art. 3:
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. W przypadku złoženia wniosku bez zaświadczenia organu prowadzącego
postępowanie egzekucyjne organ właściwy wierzyciela wzywa organ prowadzący
postępowanie egzekucyjne do przeslania zaświadczenia o bezskuteczności
egzekucji zawierającego informację o stanie egzekucji, przyczynach jej
bezskuteczności oraz o działaniach podejmowanych w celu wyegzekwowania
zasądzonych alimentów " ,
b) po ust. 6 dodaje się ust. 6a — 6c w brzmieniu:
„6a. Organ prowadzący postępowanie egzekucyjne przekazuje organowi właściwemu
dłužnika półroczne sprawozdanie zawierające informacje o prowadzonych
postępowaniach egzekucyjnych wobec dłužników alimentacyjnych.
65 Organ właściwy dłužnika jest zobowiązany do przedstawiania, za pośrednictwem
wojewody, ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego
sprawozdania, o którym mowa w ust 6a_
6c. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze
rozporządzenia, wzór i sposób sporządzania sprawozdania, o którym mowa w ust. 6a
uwzględniając w szczególności terminy i sposoby jego przedstawiania, kierując się
koniecznością zapewnienia sprawnej realizacji zadań.n,
3) w art. 9:
a) po ust. 1 dodaje się ust. la i lb w brzmieniu:
„la. Swiadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują:
1) obywatelom polskim;
2) cudzoziemcom:
a) ježeli wynika to z
społecznego,
przepłsow
o
koordynacji
systemów
zabezpieczenia
2
b) ježeli wynika to z wiąžących Rzeczpospolitą Polską umów dwustronnych
o zabezpieczeniu społecznym.
lb Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują osobom, o których mowa
w ust lał ježeli zamieszkują na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres
świadczeniowy, w którym otrzymują świadczenia z funduszu alimentacyjnego, chyba
Ze przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub dwustronne
umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym stanowią inaczej. " ,
b) uchyla się ust. 5,
c) ust. 6, 7 i 11 otrzymują brzmienie:
„6. W przypadku gdy członek rodziny przebywa w instytucji zapewniającej
całodobowe utrzymanie, ustalając dochód rodziny w przeliczeniu na osobę, nie
uwzględnia się osoby przebywającej w instytucji zapewniającej całodobowe
utrzymanie.
7. Przyjmuje się, Ze z 1 ha przeliczeniowego uzyskuje się dochód miesięczny w
wysokości 1/12 dochodu ogłaszanego corocznie w drodze obwieszczenia przez
Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art 18 ustawy z dnia 15
listopada 1984 o podatku rolnym (Dz U. z 2006 r. Nr 136, poz 969, z póžn. zm. 1).
11. W przypadku gdy rodzina uzyskuje dochody z gospodarstwa rolnego oraz
uzyskuje pozarolnicze dochody, dochody te sumuje się_",
4) w art. 10 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Šwiadczenia z funduszu alimentacyjnego nie przysługują przez okres
3 miesięcy, ježeli osoba uprawniona pobrała nienaležnie świadczenia, o których
mowa w ałt 2 pkt 7 lit a i
5) w art. 12:
a) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Marszałek województwa właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby
uprawnionej može, w formie pisemnej, upowažnić dyrektora, jego zastępcę lub
innego pracownika regionalnego ośrodka polityki społecznej albo innego pracownika
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostani o-*szone Dz IJ z 2006 r. Nr 136, poz. 969, Nr 191, poz. 1412, Nr 245,
poz 1775, Nr 249, poz. Nr 109, 747
3
- alimenty_uzas.17.01.08.pdf
UZASADNIENIE
Przedkładany projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do
alimentów oraz usta" o promcți zatrudnienia i instytucjach rynku pracy zakłada
wprowadzenie
zmian do uchwalonej przez Sejm RP w dniu
7 września 2007 r. ustał"ô' o W-nocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz IJ Nr 192,
1378), która wchăzi w Zycie z dniem 1 października 2008 r. oraz ustawy o promcți
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Celem projektu nowelizującego gmnryžszą ustawę jest dokonanie koniecznych zmian
o charakterze merytorycznym i legislacyjnym w związku z prawidłovvym i sprawnym
wdroženiem przepisów usta." o osobom uprawnionym do alimentów w Zycie.
Przepisy włymagają doprecyzowania, a oczyn.viste błędy, które znajdują się w uchwalonej
ustawie, należy usunąć
Projektowana ustawa przewiduje następujące zmiany szczegółowe w ustawie o pomocy
uprawnionym do alimentów:
1 _ Zmiany do aft. 2:
a) pkt 7 lit c ustawy:
Według słowniczka ustawowego „nienaležnie pobranym świadczeniem" jest m. in.
świadczenie z funduszu alimentacyjnego, wypłacone prawnej, ježeli
stwierdzono niewažność decyzji przyznającej świadczenie aă w wyniku wznowienia
postępowania uchylono decyzję przyznającą świadczenie i odmówiono prawa do
świadczenia. Nowelizacją proponuje się rozszerzenie tej definicji o sytuacje, w których
doch(rlzi do wydania decyzji administracyjnej z ražącym naruszeniem prawa, co
ma miejsce np. przy realizacji zadań wynikających z usta" z dnia
28 listopada 2003 r. o świadczeniach rcxlzinnych (Dz U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992,
z późn. zm.). Wypłacone śWadczenie z funduszu alimentacyjnego na podstawie takiej
decyzji zwrotowi jako nienależnie pobrane.
b) pkt 12 ustawy:
Zmiana polega na przeredagowaniu i dostosowaniu przepisu poniewaž świadczenia z
funduszu alimentacyjnego przysługują osobie uprawnionej, a nie rodzicom.
Wprowadzono do ustawowej definicji „rcrlziny" osobę uprawnioną oraz osobę VM)wyžej
25 roku Zycia otrzymującą świadczenia z funduszu alimentacyjnego.
Prcp)nuje się także wły•raźne "łączenie ze składu rcxlziny: dziecka pozostającego pod
opieką opiekuna prawnego, dziecka w związku małžeńskim,
pełnoletniego dziecka posiadającego dziecko, a także rodzica osoby uprawnionej
zobowiązanego tytułem wykonawczym pochodzącym lub zatvvierdzonym przez sąd do
alimentów na jej rzecz
c) pkt 15 ustawy:
Prcp)nuje Się uchylenie definicji umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, bowiem
pojęcie to nie występuje w dalszych przepisach ustawy.
2. Zmiany do aft. 3:
a) ust. 3 ustawy:
Z art 3 ust 3 ustawy proponuje się wykreślenie wyrazów. „lub przyznania osobie
uprawnionej świadczenia z funduszu alimentacyjnego", z uwagi na oczywisty błąd luiczny_
W przypadku przyznania osobie uprawnionej świadczenia z funduszu, zaświadczenie
o bezskuteczności egzekucji znajduje się juž w posiadaniu organu właściwego wierzyciela,
bowiem na pcrlstawie tego zaświadczenia wydano decyzję o przyznaniu prawa do
świadczenia.
Prcmnowany
postępowanie
postępowania
b) ust 6 provm-łuje się dodać ust 6a-6c:
przepis zakłada konieczność składania przez organ prowadzący
egzekucyjne wobec dłužnika alimentacyjnego sprawozdania z tego
Sprawozdanie jest w celu uzyskania danych dotyczących
skuteczności egzekucji świadczeń alimentacyjnych (alimenty, świadczenia z funduszu
alimentacyjnego, zaliczki alimentacyjne). Dane pozwolą na określenie poziomu egzekucji
zarówno świadczeń publicznoprawnych (świadczenia z FAI zaliczki alimentacyjne), jak
i świadczeń prywatnych (alimenty). Pozwolą na porównanie skuteczności egzekucji
prowadzonej przez komornika sądowego i naczelnika urzędu skarbowego. Pozwolą równiež
na skuteczności wprowadzanych rozwiązań mających na celu mobilizowanie dłužnika
alimentacyjnego.
Dane przekazywane przez komornika nie są obecnie przedmiotem sprawozdawczości, stąd
brak jest možliwości określenia poziomu egzekucji (nie jest wiadomo jakie kwoty alimentów
są egzekvvowane przez komomików, znana jest "łącznie ogólna kwota "egzekwowanych
naležności z tytułu wypłaconych zaliczek alimentacyjnych).
Posiadanie tych danych przez organ właściwy dłużnika pozwala organowi na korzystanie
z art. 3 ust 8 ustawy (informowanie sądu o opieszałości komornika).
Prcp)nuje Się również nową delegację dla ministra właściwego do spraw zabezpieczenia
społecznego do określenia wzoru i sposobu sporządzania sprawozdania zawierającego
2
informacje o
alimentacyjnych.
prowadzonych
postęł:mvaniach
egzekucyjnych
wobec
dłužników
3.
5.
Zmiany do aft. 9 ustawy:
a) po ust. 1 prcmnuje się d(rlać ust lai lb
Prow-łowany przepis jest konieczny, z uwagi na "móg określenia zakresu
podmiotowego osób, które muę się ubiegać o świadczenia z funduszu
alimentacyjnego.
b) ust. 5 ustaw.y:
Prow-łuje się uchylenie przepisu stanowiącego, iž w przypadku gdy z dochcxlu
rcxlziny jest ponoszona opłata za w instytucji zapewniającej całcxlobowe
utrzymanie członka rodziny, od dochodu lăziny się tę opłatę. Przepis jest
zbędny, instytucja zapewnia utrzymanie (więc osoba nie
ponosi opłaty), co vwnika z definicji instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie.
c) ust. 6 ustaw.y:
Przepis stanowi, Ze przy ustalaniu składu rodziny nie wliczamy członka rodziny
przebywającego w instytucji z«mvniającej całodobowe utrzymanie Proponuje się
skreślenie wły•razów: „i nie ponosi opłaty za pobyt",
w takiej instytucji, zgcxlnie z definicją ustawową nie jest związany
z ponoszeniem opłat
d) ust. 7 i 11 ustav.y:
Zmiany konieczne ze względu na konieczność zapewnienia jednolitej praktyki
dotyczącej ustalania dochău z gospKKlarstwa rolnego.
Zmiana do art 10 ustawy:
Przepis wprowadza sankcję trzymiesięcznego VM)zbawienia prawa do świadczenia
z funduszu alimentacyjnego w przypadku nienaležnie pobranego świadczenia z winy
świadczeniobiorcy (np. w sytuacji świadomego wprowadzenia w błąd organu). Osoba
przy kolejnym złożeniu wniosku nie otrzyma świadczenia przez 3 następne miesiące.
Zmiana do art 12
a) ust 3a
Zmiana konieczna w związku z przepisami załącznika II i III do rozporządzenia (EWG)
Nr 574/72, w sekcji T. Rzeczpospolita Polska części 6. Swiadczenia rodzinne, gdzie jako
instytucja 'Maściwa (załącznik II) oraz instytucja miejsca zamieszkania lub miejsca
pobytu (załącznik III) wskazany jest regionalny ośrodek polityki społecznej.
3