Szanowni Państwo.

Regionalna Izba Obrachunkowa nadesłała swoje stanowisko w sprawie Uchwał podjętych przez Radę Gminy Rzekuń w dniu 09.09.2016r.
RIO unieważniła Uchwałę Nr XXI/170/2016 w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Rzekuń na lata 2016-2026 oraz wszczęła postępowanie w sprawie uznania za nieważną w całości Uchwały Nr XXI/171/2016 w sprawie zmian w budżecie gminy Rzekuń, którym to wstrzymała wykonanie przedmiotowej Uchwały. Sytuacja taka powoduje duże utrudnienia w wykonywaniu budżetu przez wójta. Jednocześnie zapewniam, że dołożę wszelkich starań i należytej troski o zachowanie dobrej kondycji finansów naszej gminy.
Przypomnę Państwu, że w złożonym przez Wójta Gminy projekcie uchwały, Rada głosami radnych należących do klubu, dokonała bez uzgodnienia z Wójtem zmian, które spowodowały, że budżet gminy nie jest zrównoważony na kwotę 956.500,00 zł.

Jednocześnie w piśmie skierowanym na moje ręce, RIO wyjaśniła kompetencje przy podejmowaniu zmian w uchwale budżetowej. Wyjaśnienia te zawarte są w Wyroku NSA z 2010r.
NSA analizując wyrok WSA zauważył „ Sąd pierwszej instancji podkreślił, że warunkiem korzystania przez radę gminy z kompetencji do uchwalania i zamian budżetu jest jednak zachowanie procedury przewidującej określoną rolę organu wykonawczego. Do wyłącznej kompetencji zarządu jednostki samorządu terytorialnego należy bowiem przygotowanie projektu uchwały budżetowej oraz inicjatywa zmian tej uchwały (art. 52 ust. 1 i 2 u.s.g. i art. 179 u.f.p.). WSA wskazał, że inicjatywa uchwałodawcza to służące danemu podmiotowi prawo (niekiedy także obowiązek) przedłożenia organowi stanowiącemu projektu uchwały. Uzasadnieniem dla ustawowego zagwarantowania wyłączności inicjatywy uchwałodawczej organowi wykonawczemu w zakresie projektu uchwały budżetowej oraz jej zmian jest pozycja prawna tego organu i jego odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki samorządu terytorialnego oraz wykonanie budżetu jednostki.
W ocenie Sądu, wyłączne prawo do inicjatywy uchwałodawczej oznacza w szczególności, że organ stanowiący uchwalając zmiany uchwały budżetowej na podstawie przedstawionego projektu, nie może niejako "przy okazji" zgłoszonych w projekcie zmian wprowadzać własnych poprawek w kwestiach nieobjętych tym projektem. Zmiany takie są dopuszczalne jedynie w przypadku wyrażenia na nie zgody przez organ wykonawczy.”

NSA wyjaśnił również, że „... należy odróżnić kwestię decydowania o kształcie zaproponowanych zmian, od dokonywania zmian w przedmiocie nie objętym inicjatywą organu wykonawczego. Naczelny Sąd Administracyjny podziela pogląd, że organ stanowiący, uchwalając zmiany w budżecie na podstawie przedstawionego projektu, nie może wprowadzać poprawek w zakresie nie objętym tym projektem. W szczególności brak jest podstaw do przyjęcia, że w przypadku gdy organ wykonawczy wystąpi z inicjatywą zmian w budżecie w ściśle określonym zakresie, organ stanowiący ma możliwość wprowadzenia zmian także w części budżetu nieobjętej wnioskiem. Przy dopuszczeniu takiej możliwości dochodziłoby do istotnego ograniczenia ustawowej kompetencji organu wykonawczego inicjatywy w sprawie zmiany uchwały budżetowej.”

… i dalej z uzasadnienia NSA „...art. 179 u.f.p. stanowi, że inicjatywa zmian uchwały budżetowej należy do wyłącznej kompetencji organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego. W związku z tym propozycja zmian w budżecie już uchwalonym musi pochodzić od organu wykonawczego. W wypadku, gdy organ stanowiący zamierza wprowadzić zmiany w budżecie, mimo braku inicjatywy organu wykonawczego, musi uzyskać jego akceptację (zgodę). Również w wypadku, gdy w wyniku wystąpienia przez organ wykonawczy z inicjatywą w sprawie zmian w budżecie, organ stanowiący chce wprowadzić w nim zmiany nie objęte tą inicjatywą musi uzyskać zgodę organu wykonawczego. Wspomniana zgoda powinna być wyrażona w sposób wyraźny, nie pozostawiający żadnych wątpliwości. W związku z tym należy zgodzić się ze stanowiskiem Sądu pierwszej instancji, że organ stanowiący uchwalając zmiany uchwały budżetowej na podstawie przedstawionego projektu, nie jest uprawniony do wprowadzania przy tej okazji, z własnej inicjatywy, zmian nie objętych tym projektem. Innymi słowy w przypadku zmian w uchwale budżetowej inicjatywa organu wykonawczego dotyczy konkretnych kwestii i w ten sposób wyznacza organowi stanowiącemu ramy, w których może nadać tej uchwale określony kształt. Do wprowadzenia zmian w uchwale budżetowej nie jest zatem wystarczająca inicjatywa organu wykonawczego w jakimkolwiek zakresie, lecz musi ona dotyczyć ściśle określonej materii.”

W podobnych sprawach stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie. W ocenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim „przyznanie organom stanowiącym prawo do decydowania bez zgody organu wykonawczego, o kształcie większości postanowień uchwały budżetowej prowadziłoby do istotnego zagrożenia dla szeroko pojętego ładu finansów samorządowych i podstawowej zasady równowagi budżetowej" (wyrok sygn. akt. II SA/Go 520/13 w dniu 14.08.2013 r.). W uzasadnieniu do wyroku WSA w Krakowie z dnia 18 lutego 2014 r., sygn. akt.I SA/Kr 1637/13 stwierdził również że propozycja zmian w budżecie już uchwalonym powinna pochodzić od organu wykonawczego, „w wypadku, gdy w wyniku wystąpienia przez organ wykonawczy z inicjatywą w sprawie zmian w budżecie, organ stanowiący chce wprowadzić w nim zmiany nie objęte tą inicjatywą musi uzyskać zgodę organu wykonawczego".

Wójt
Stanisław Godzina

 

W załączeniu:

Uchwały RIO 21.200.2016.pdf

Uchwała Nr 21.200.2016
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Warszawie
z dnia 5 października 2016 roku
w sprawie: orzeczenia nieważności Uchwały Nr XXI/170/2016 Rady Gminy Rzekuń
z dnia 9 września 2016 r. w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy
Finansowej Gminy Rzekuń na lata 2016-2026
Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (Dz. U.
z 2016 r., poz. 446) oraz art. 11 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 7 października 1992 r.
o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r „ poz. 561) —
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie uchwala, co następuje:
Sł.
Orzeka o nieważności Uchwały Nr XXIII 70/2016 Rady Gminy Rzekuń z dnia 9 września
2016 r. w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Rzekuń na lata
2016 - 2026 w całości z powodu naruszenia art. 226 ust. 1 i art. 229 ustawy z dnia 27
sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.).
Na niniejszą uchwałę służy Gminie Rzekuń skarga do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Warszawie w terminie 30 dni od jej doręczenia za pośrednictwem
tutejszego Kolegium.
Uzasadnienie
W dniu 16 września 2016 r. wpłynęła w formie dokumentu elektronicznego do
Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Warszawie Uchwała Nr XXI/170/2016 z dnia 9
września 2016 r w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Rzekuń
na lata 2016 - 2026.
Uchwała ta stosownie do art. 11 ust. 1 pkt 7 ustawy o regionalnych izbach
obrachunkowych podlega nadzorowi izby.
W uchwale tej Rada Gminy Rzekuń określiła na podstawie art. 226 ust. 1 dla każdego
roku objętego prognozą na lata 2016 — 2026 dane wymagane tym przepisem t.j.
dochody bieżące i M."/datki bieżące budżetu, dochody majątkowe i wydatki majątkowe
budżetu, Źródła sfinansowania deficytu budżetu, kwotę długu itd. W załączniku do
uchwały określiła planowane do realizacji przedsięwzięcia.

Podjęta Uchwała w sprawie WPF zawiera podstawowe dane wynikające z Uchwały
Nr XXIII 71/2016 z dnia 9 września 2016r w sprawie zmian w budżecie gminy Rzekuń na
2016 r.
Kolegium Izby na posiedzeniu w dniu 5 października 2016 r. wszczęło postępowanie
w sprawie uznania za nieważną Uchwały Nr XXIII 71/2016 z dnia 9 września 2016 r.
w sprawie zmian w budżecie gminy Rzekuń na lata 2016 r. z powodu niezachowania
równowagi budżetu Gminy.
Zgodnie z art. 229 wartości przyjęte w wieloletnie prognozie finansowej i budżecie
jednostki samorządu terytorialnego powinny być zgodne co najmniej w zakresie wyniku
budżetu i związanych z nim kwot przychodów i rozchodów oraz długu jednostki
samorządu terytorialnego.
Skoro Uchwała Nr XXI/ 171/2016 Rady Gminy Rzekuń z dnia 9 września 2016 r. w sprawie
zmian w budżecie jest niezgodna z prawem w zakresie wartości wymienionych w
powyższym przepisie, przedmiotowa uchwała w sprawie WPF nie mogła się ostać
w obrocie prawnym.
Poprzez niewłaściwe dane wynikające z budżetu gminy na 2016 rok, a zamieszczone
w Wieloletniej Prognozie Finansowej - prognoza ta stała się nierealistyczna na rok 2016
oraz na lata następne, co narusza również art. 226 ust. 1 ustawy o finansach publicznych
oraz może mieć wpływ na wskaźnik wynikający z art. 243 ust. 1 cyt. wyżej ustawy.
W tym stanie rzeczy orzeczenie o nieważności uchwały w całości wydaje się
konieczne i uzasadnione.
prz wodnicz cy
Posie eniaK egium
Rudows
2

21.201.2016.pdf
Uchwała Nr 21.201.2016
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Warszawie
z dnia 5 października 2016 roku
dotycząca wszczęcia postępowania w sprawie uznania za nieważną w całości Uchwały
Nr XXI/171/2016 Rady Gminy Rzekuń z dnia 9 września 2016 r. w sprawie
zmian w budżecie gminy Rzekuń na 2016 rok
Na podstawie art. 12 ust. 1 ustałv•vN z dnia 7 października 1992r. o regionalnych izbach
obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561) —
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie uchwala, co następuje:
Wszczyna postępowanie nadzorcze w sprawie uznania za nieważną w całości Uchwały
Nr XXI/171/2016r z dnia 9 września 2016 r. w sprawie zmian w budżecie gminy Rzekuń
na 2016 r. z powodu istotnego naruszenia prawa tj. art. 7 i art. 212 ust. 1, 4 i 5 ustawy z
dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - zasada równowagi budżetowej (Dz. U.
z 2013 poz. 885 z późn. zm.).
Wstrzymuje wykonanie uchwały, o której mowa w S 1 uchwały.
53.
Wskazuje sposób usunięcia nieprawidłowości, o których mowa wyżej w ten sposób, że
Rada Gminy doprowadzi do zgodności z prawem uchwałę budżetową poprzez dokonanie
stosownych zmian w zakresie dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów
budżetu lub w inny sposób doprowadzi do zrównoważenia budżetu.
O ile Rada Gminy Rzekuń nie usunie nieprawidłowości wskazanych w 51 w sposób
określony w S 2 niniejszej uchwały do dnia 4 listopada 2016 r., Kolegium Izby orzeknie
o nieważności badanej uchwały w całości w dniu 8 listopada 2016 r. w trybie art. 12
ust. 2 —4 ustawy o finansach publicznych.

Uzasadnienie
W dniu 19 września 2016 r. została doręczona Regionalnej Izbie Obrachunkowej
w Warszawie Uchwała Nr XXI/171/2016 Rady Gminy Rzekuń z dnia 9 września 2016 r. w
sprawie zmian w budżecie gminy Rzekuń na 2016 rok.
Uchwała ta stosowanie do art. 11 ust. 1 pkt 1 2 ustawy o regionalnych izbach
obrachunkovwch podlega nadzorowi izby.
Kolegium Izby ustaliło.
Rada Gminy Rzekuń na sesji w dniu 9 września 2016 r. dokonała zmian budżetu Gminy.
W S 3 i S 4 Uchwały tej Rada Gminy uchwaliła:
- dochody w wysokości —
- wydatki—
- deficyt budżetu —
34.681.525,91zł,
43.475.798,78zł,
8.794.272,87zł,
jako źródła sfinansowania deficytu Rada Gminy wskazała nadwyżkę budżetu z lat
ubiegłych w kwocie- 7.443.720,87 i pożyczkę w kwocie - 1404.202,50 zł,
- przychody -
- rozchody —
8.847.923,37 zł,
1.010.150,50 zł
Przy tak określonych wielkościach budżet gminy nie jest zrównoważony na kwotę
956.500,00 zł.
Kolegium zważyło, co następuje.
Główną zasadą finansów publicznych jest zasada równowagi budżetowej wynikająca
z art. 7 oraz art. 212 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Rada Gminy Rzekuń
dokonując zmian w uchwale budżetowej naruszyła tę zasadę, ponieważ brakuje w
budżecie kwoty
Ponadto zgodnie z art. 211 ust. 4 i 5 ustawy o finansach publicznych podstawą
gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego w danym roku budżetowym
jest uchwała budżetowa, która składa się m.in. z budżetu to oczywistym jest to, że
określone wielkości budżetu powinny się bilansować.
Uchwała budżetowa określa łączną kwotę planowanych dochodów jednostki samorządu
terytorialnego z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych, łączną kwotę
planowanych wydatków z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych, kwotę
planowanego deficytu wraz ze źródłami pokrycia deficytu jednostki samorządu
terytorialnego oraz łączną kwotę planowanych przychodów budżetu oraz łączną kwotę
planowanych rozchodów.
Zasada równowagi budżetowej wynikająca z tych przepisów stanowi, Że dochody plus
przychody muszą być równe planowanym wydatkom i rozchodom budżetu, co nie ma
miejsca w rozpatrywanej uchwale.
Rada Gminy Rzekuń dokonując zmian w uchwale budżetowej naruszyła tę zasadę,
ponieważ do zrównoważenia budżetu, jak wcześniej wskazano brakuje kwoty
956.500,00 zł.
2

Z tych przyczyn badana uchwała jest w całości sprzeczna z prawem i należało wszcząć
postępowanie nadzorcze w sprawie uznania przedmiotowej uchwały w całości za
niewazną.
Należy także przypomnieć, że Rada Gminy postępowanie naprawcze do przedmiotowej
uchwały może prowadzić tylko w granicach projektu Wójta Gminy w sprawie zmian
budżetu wniesionego na sesję w dniu 9 września 2016 r.
Mając powyższe na uwadze Kolegium Izby postanowiło jak w sentencji uchwały.
przewodn igžący
Posiedzenia kolegium
Jan Ŕudowski
3

Historia zmian

8478 Dodanie Uchwały budżetowe Rady Gminy a decyzje RIO z 24-08-2023 10:08:41 dokonane przez Tomasz Majewski
Zmiany
  1. Tytuł informacji
  2. Alias
  3. Tekst wstępny
  4. Tekst
  5. Stan
  6. Kategoria
  7. Data utworzenia
  8. Autor
  9. Inny autor
  10. Data modyfikacji
  11. Autor modyfikacji
  12. Data opublikowania
  13. Dostęp
Funkcje Biuletynu informacji Publicznej kontrolowane są przez pakiet rozszerzeń JooBIP 0.11.2